Zaokrúhľovanie nás zbavuje najmenších centov. Ako to funguje a čo robiť, ak máte problém
5.10.2022 – Už dlhšiu dobu sa medzi odborníkmi, ale aj medzi bežnými ľuďmi skloňovala možnosť zaokrúhľovania cien. Hlavným dôvodom bola neefektívnosť platieb pomocou drobných mincí a ich veľké množstvo. Len nedávno sa toto zaokrúhľovanie dostalo do praxe. Bude to znamenať zvýšenie cien? A ako sa zaokrúhľuje? Tu sú odpovede.
Zaokrúhľovanie halierov v minulosti a zaokrúhľovanie centov
Zaokrúhľovanie cien nie je nič nové. Bežne sa k takémuto kroku pristupuje aj v zahraničí, stačí sa však pozrieť do minulosti aj u nás. V roku 2004 prišlo k zrušeniu desať a dvadsať haliernikov z dôvodu ich nižšej hodnoty v porovnaní s výrobou.
Mnoho ľudí malo pred zavedením zaokrúhľovania obavy z možného zvyšovania cien. Už pri návrhu boli tieto myšlienky odmietnuté, ale najmä samotná prax ukázala, že k ničomu takému neprišlo. Hlavným dôvodom je skutočnosť, že zaokrúhľovanie na 5 centov neprebieha pri jednotlivých položkách, ale až pri výslednej sume za všetky položky.
Veľa sa diskutovalo o dôvodoch. Tie sú jasné: hodnota jedno a dvojcentoviek je veľmi nízka a náklady na ich prevádzku boli pre bankový aj obchodný sektor vysoké.
Potešili sa však aj bežní ľudia, keďže tieto mince v peňaženkách iba zavadzali. Preto sa ich ľudia buď zbavovali alebo sporili. Problém však bol pri ich odovzdávaní v bankách, ktoré ich len veľmi neradi prijímali a ak áno, tak za dostatočný poplatok.
Ako sa zaokrúhľuje a prečo sa nezaokrúhľuje vždy
Dôležitá informácie je, že zaokrúhľovanie nákupov sa týka len nákupov v hotovosti. Všetky ostatné platby kartou, mobilom, smart hodinkami alebo inými elektronickými spôsobmi zostávajú v pôvodnej výške bez akéhokoľvek zaokrúhlenia.
Dôvod, prečo sa zaokrúhľujú iba platby v hotovosti, je jednoznačný. Ide o zjednodušenie hotovostnej platby a postupné stiahnutie drobných mincí z obehu.
V prípade, že budete platiť kombinovane v hotovosti a kartou, najskôr sa z celkovej sumy odráta hotovosť a potom nasleduje platba kartou, ktorá sa už nezaokrúhľuje. Ak je celková suma nákupu napríklad 53,27 Eur a v hotovosti sa bude platiť 30 Eur, z karty sa vám stiahne presne 23,27 Eur. Vtedy k žiadnej zmene celkovej sumy nepríde.
Podobným systémom sa realizujú aj iné kombinované platby, napríklad stravnými lístkami či rôznymi vouchermi. Pri reklamácii alebo vrátení tovaru vám obchodník vráti presne takú sumu, akú ste zaplatili. Je jedno, či bola zaokrúhlená alebo nie.
Budete v pluse alebo v mínuse? Závisí od situácie
Keďže sa zaokrúhľuje až výsledná suma celého nákupu a nie jednotlivé položky, je zrejmé, že k žiadnej veľkej korekcii nemôže prísť. Vždy sa jedná len o maximálne 2 centové navýšenie alebo maximálne 2 centové zníženie pôvodnej sumy nákupu.
Najlepšie to ukazuje nasledovný príklad. Výsledná suma nákupu je 48 Eur a 22 centov. V tomto prípade sa cena znižuje na 48 Eur a 20 centov. Ak by bola výsledná hodnota 48 Eur a 23 centov, tu by už šlo o úpravu smerom nahor, čiže celková suma v hotovosti je 48 Eur a 25 centov. No aj v tomto prípade zaplatíte maximálne o 2 centy navyše.
Pri úvahách o zvýšení celkových cien nákupov treba myslieť na to, že keď sa vám raz nákup zaokrúhli smerom nahor, pri ďalšom to už môže byť opačne, teda nadol.
Fakty k zaokrúhľovaniu hovoria jasnou rečou: nik sa z tohto dôvodu nemusí obávať žiadneho zvyšovania nákladov. Zároveň je stále častejším trendom platiť kartou, kde sme si už povedali, že žiadne matematické zaokrúhľovanie sa v praxi neuplatňuje.
Čo robiť, ak máte podozrenie na problém?
Hoci je tento systém pripravený a realizovaný maximálne spoľahlivo, stále sa môže stať, že niektorý zákazník bude mať pocit, že niečo nie je v poriadku. V takom prípade sa treba obrátiť na kompetentných priamo v prevádzke. Pokiaľ by ani tu nebol s riešením svojho problému spokojný, má právo obrátiť sa priamo na Slovenskú obchodnú inšpekciu.
Tento kontrolný orgán je zriadený štátom a jeho úlohou je kontrola vnútorného trhu a poskytovaných služieb či výrobkov na trhu. Toto vykonáva prostredníctvo fyzických kontrol priamo v prevádzkach alebo riešením nedostatkov predvolaním na sídlo úradu.
Slovenská obchodná inšpekcia je povinná riešiť všetky podnety od občanov, ktoré sú v jej kompetencii. O výsledku šetrenia následne sťažovateľa aj informujú.
Okrem tejto činnosti vykonáva osvetovú činnosť smerom k verejnosti, keď informuje o nebezpečných výrobkoch na trhu, pričom má právomoc nielen že ich predaj zastaviť, ale súčasne ich z predaja fyzicky stiahnuť a udeliť príslušnú sankciu.
Informačný servis