Verejné súťaže majú byť najvýhodnejšie, nie najlacnejšie
Bratislava, 29.6.2017 – Nastupujúcim trendom vo verejnom obstarávaní je vyhodnocovanie ponúk na základe viacerých relevantných kvalitatívnych kritérií. Tie zabezpečia výber najvýhodnejšej ponuky, ktorá síce nemusí byť vždy najlacnejšia, no štátu sa po dôkladnom vyhodnotení všetkých dát a vstupných informácií vyplatí najviac. Pri stavebných projektoch na Slovensku zatiaľ stále kladieme príliš veľký dôraz len na cenu požadovaného plnenia, poukazuje Zväz stavebných podnikateľov Slovenska.
Dôraz musí byť kladený na kvalitu, použitie moderných technológií i postupov a celkové zhodnotenie relevantných kritérií potrebných pre výber vhodnej ponuky vo verejnom obstarávaní. Takéto pravidlá pre verejné obstarávanie aktuálne presadzujú zástupcovia Európskej únie. Ide o výrazný názorový rozdiel v porovnaní s minulosťou. Pôvodne sme sa zameriavali takmer výhradne na čo najnižšiu cenu, z čoho vyplýva aj súčasná situácia vo verejných zákazkách na Slovensku.
O problematike verejného obstarávania diskutovali odborníci v Paríži na júnovej konferencii Strategic Public Procurement organizovanej pod záštitou Európskej komisie. „Prichádza nový trend výrazne zvyšujúci efektivitu v štátnej a verejnej správe. Ide o uplatňovanie kvalitatívnych, socio-ekonomických a ekologických kritérií nevyhnutných pre trvalo udržateľný rozvoj a navrhovanie stavebných diel, ktoré nielen teoreticky, ale aj reálne vydržia požadovaných 50 či 100 rokov. Tieto pravidlá zatiaľ u nás v praxi takmer vôbec neaplikujeme, pričom zmenu rozhodne potrebujeme. Z pohľadu stavebných podnikateľov ide o veľmi dôležitú tému, nakoľko sa priamo týka výstavby verejnej infraštruktúry, akou sú diaľnice či železnice, a samozrejme aj iných druhov stavebných projektov,“ spresňuje prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik.
Reforma pre verejné obstarávanie
Na verejnosti bola nedávno prezentovaná štatistika, ktorá upozorňuje, že približne deväť z desiatich projektov na Slovensku sa vyberalo podľa kritéria najnižšej ceny. Zaujímavosťou je, že v Nórsku alebo v Holandsku bola situácia úplne opačná, a teda cena rozhodovala iba pri jednom z desiatich zadaných projektov.
ZSPS hodnotí pozitívne aktuálnu spoluprácu s vedením Úradu pre verejné obstarávanie aj v súvislosti s témou viackriteriálneho obstarávania. „Dúfame, že sa nám podarí udržať takúto úroveň odbornej diskusie aj do budúcna. Vidíme, že viaceré naše expertné návrhy dostávajú podporu aj zo strany zástupcov ÚVO. Na odbornom fóre v Paríži žiaľ chýbali zástupcovia konkrétnych obstarávateľov z ministerstiev či úradov,“ hovorí P. Kováčik.
„Dlhodobo pritom upozorňujeme, že bez kvalitnej súťažnej dokumentácie nie je možné správne určiť rozsah požadovaných prác. Logicky sa tak stáva, že ani štát nedokáže posúdiť kvalitu ponúk od stavebných firiem. Problém vznikne, ak víťazná ponuka – hoci s cenovo najnižšou ponukou – napokon nie je v súlade s tým, aké stavebné dielo malo vzniknúť,“ dodáva P. Kováčik zo ZSPS.
Nevyhnutnosťou každej zákazky je nastavenie správnych kritérií na vyhodnotenie ponúk vo verejnom obstarávaní. Tie dokážu určiť iba kompetentní obstarávatelia zainteresovaní do problematiky. „Ak sa dnes nevyberie najlacnejšia ponuka, prichádzajú aj obavy z negatívnych článkov v médiách. Takýto prístup však nie je správny. Nespochybniteľné odborné kritériá musia dostať prednosť pred najnižšou cenou, v opačnom prípade sa nám technologicky vyspelé krajiny budú v stavebníctve vzďaľovať,“ uviedol P. Kováčik.