Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
8. júla 2013 PR správyFinancie od PRservis.skSITA Diskusia()

V Bratislave a v Košiciach sa skvalitní mestská doprava

BRATISLAVA 8. júla – Európske peniaze pomôžu pri nevyhnutnej obnove značne zastaraného vozidlového parku mestskej hromadnej dopravy v dvoch najväčších slovenských mestách. Bratislava získa nové električky a trolejbusy a Košice električky. Prevažne z finančných prostriedkov Európskej únie sa majú zároveň zmodernizovať trate pre električky a trolejbusy v metropole SR a pre električky v najväčšom meste na východe krajiny.

Realizácia spomínaných projektov v rámci Operačného programu Doprava (OPD) súčasného programového obdobia 2007 – 2013 je plánovaná do roku 2015. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, ako riadiaci orgán OPD, pripravilo tieto projekty spolu s inými ako náhradu za pozastavený a nepripravený železničný projekt Filiálka v hlavnom meste SR.

Podľa zaužívanej tradície pri realizácii dopravných projektov, Kohézny fond Európskej únie by mal poskytnúť 85 percent z celkových oprávnených výdavkov na dodanie električiek a trolejbusov, ako i rekonštrukciu tratí. Podiel štátneho rozpočtu na financovaní je 10 percent a zvyšných 5 percent zabezpečia Dopravný podnik Bratislava, a.s., (DPB), Dopravný podnik mesta Košice, akciová spoločnosť, (DPMK) aj mestá Bratislava a Košice.

V mestskej hromadnej doprave v Bratislave by malo pribudnúť tridsať nových električiek, z toho po pätnásť obojsmerných i jednosmerných. DPB využitím opcie plánuje ich počet zvýšiť o ďalších tridsať. Predpokladané náklady na dodanie električiek predstavujú okolo 150 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Oprávnené náklady projektu bez využitia opcie sú podľa rezortu dopravy 90 mil. eur.

Park trolejbusov v slovenskej metropole sa má rozšíriť o osemdesiat nových vozidiel, z čoho bude tridsať krátkych a päťdesiat dlhých, čiže kĺbových. Odhadované náklady za ich dodanie, vrátane využitia opcie na ďalších štyridsať kusov (po dvadsať krátkych a dlhých), dosahujú okolo 70 miliónov eur bez DPH. Oprávnené náklady projektu bez opcie predstavujú 49 mil. eur.

Mesto Bratislava popritom pripravuje modernizáciu električkovej trate v mestskej časti Dúbravka na úseku Hanulova – Saratovská. Celkové oprávnené náklady projektu sa predpokladajú vo výške 12 mil. eur.

V pláne je aj vybudovanie trolejbusového spojenia dvoch obchodných centier na trati Obchodné centrum (OC) Lamač – Brnianska – OC Avion. Pôjde o napojenie trolejbusovej trate na dobudovaný úsek Pražská – Hroboňova na Brnianskej ulici, po križovatku na Patrónke a od križovatky Cesta na červený most po OC Lamač a späť a napojenie OC Avion.

Pripravujú sa aj súťaže na zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre modernizáciu električkových tratí v Bratislave do Vajnor, Ružinova a Karlovej Vsi, ako aj pre trolejbusové spojenie do Petržalky na trati Košická – most Apollo- Bosákova.

V Košiciach plánujú nakúpiť 23 jednosmerných električiek a na základe opcie taký istý počet vozidiel. Predpokladaná cena za dodanie električiek vrátane opcie a záručného a pozáručného servisu je takmer 97 mil. eur bez DPH. Oprávnené náklady projektu bez opcie dosahujú necelých 50 mil. eur. V najväčšom meste na východe krajiny pripravujú aj projekt modernizácie električkových tratí s predpokladanými oprávnenými nákladmi 49 mil. eur.

Hlavným cieľom projektov na obnovu električiek a trolejbusov je zlepšenie podmienok pri preprave cestujúcich a podpora integrovaného dopravného systému v regióne Bratislavy a Košíc. Zároveň sa majú znížiť náklady na údržbu vozidiel, obmedziť by sa mala aj ich poruchovosť a spotreba elektrickej energie. V prípade električiek sa majú znížiť aj hlučnosť a vibrácie.

Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach.

Prioritné osi OPD:
PO1 – Železničná infraštruktúra
PO2 – Cestná infraštruktúra (TEN-T)
PO3 – Infraštruktúra intermodálnej prepravy
PO4 – Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov
PO5 – Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy)
PO6 – Železničná verejná osobná doprava
PO7 – Technická pomoc

Investícia do Vašej budúcnosti
Projekt technickej pomoci OPD „Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013“ je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

PR Servis je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .

bx

K téme

Indický šéfkuchár Shrey Kadam: Toto sú Chute mojej Indie! Nórsky recept na úspech: ako participácia mení budúcnosť komunít

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Financie

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.