Úverové registre – malé omeškania s veľkými dôsledkami
BRATISLAVA 13. mája – Na základe informácií z úverových registrov je možné predchádzať poskytovaniu úverových produktov osobám, ktoré svoje záväzky neplnili riadne, včas, alebo ich úplne ignorovali. Ide o databázu všetkých osôb, ktoré v minulosti využili akékoľvek úverové produkty bánk, resp. nebankových inštitúcií (napr. hypotéku, spotrebný úver, kreditnú kartu, povolené prečerpanie na účte a pod.)
Zároveň sa však registrujú aj údaje o ručiteloch a spoludlžníkoch, čo si však mnoho ľudí neuvedomuje. Podpisom žiadosti o takýto úverový produkt dáva klient finančnej inštitúcii okrem iného aj súhlas na overenie platobnej disciplíny práve v úverových registroch. Takto sa všetky informácie o žiadateľovi posúvajú k potencionálnemu veriteľovi.
Na základe získaných informácií finančná inštitúcia vyhodnotí možné riziko nesplácania žiadaného úverového produktu a rozhodne sa, či je bezpečné klientovi poskytnúť napríklad hypotéku. Záznamy v úverových registroch však neposkytujú len negatívne informácie. Pokiaľ má klient pozitívnu úverovú históriu, čo znamená, že v minulosti neboli so splácaním jeho záväzkov žiadne problémy, môže byť pri novej žiadosti, oproti klientom bez akejkoľvek úverovej histórie, zvýhodnený.
Mladí ľudia žijú často krát súčasnosťou a neriešia, že v budúcnosti budú chcieť bývať samostatne a ich jedinou možnosťou kúpy nehnuteľnosti bude hypotéka. Veď hypotéku budú riešiť až o pár rokov. Nateraz je dôležitejšia kúpa auta, dovolenka pri mori, či nový telefón. Najjednoduchšia a najrýchlejšia cesta k peniazom je vziať si spotrebný úver, alebo kreditnú kartu. Prejde pár rokov a otázka hypotéky sa stáva aktuálnou. Škola ukončená, mesačný príjem stabilný. Žiadosť o hypotéku podaná, všetko vyzerá byť na správnej ceste a vysnívaná nehnuteľnosť je už takmer na dosah…
No žiadosť o hypotéku je zamietnutá. Dôvod? Negatívne záznamy v úverovom registri. Omeškané splátky za spotrebný úver, ktorý už bol dávno vyplatený a pomaly aj zabudnutý…
Na staré hriechy sa nezabúda a v prípade úverových produktov to platí dvojnásobne. Preto je dôležité strážiť si svoje záväzky a platobnú disciplínu. V niektorých prípadoch je však možné tieto záznamy finančnej inštitúcii vysvetliť. Potom dokáže finančná inštitúcia svoje stanovisko prehodnotiť a napokon novo žiadaný úverový produkt schváliť. Ideálnym riešením takejto situácie je kontaktovať odborníkov, hypotekárnych brokerov, ktorí sa klientovi pokúsia pomôcť. Často krát poznajú riešenia aj v zdanlivo neriešiteľných situáciách.
PR Servis je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .
bx