Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
25. januára 2016 PR správyOstatné od PRservis.skSITA Diskusia()

Utečenec je spravodajské slovo roka 2015

BRATISLAVA 25. januára – Slovo utečenec vystriedalo na prvom mieste slovo Ukrajina. Premiér a predseda strany Smer-SD Robert Fico už tretí rok obhájil druhé miesto, medziročne mu medializácia stúpla.

Spoločnosť NEWTON Media predstavuje siedmy ročník rebríčka s názvom Spravodajské slovo roka.

Na prvom mieste skončilo slovo utečenec, ktoré zaznamenalo v relevantných spravodajských médiách 11 769 príspevkov. „Ak k slovu utečenec prirátame aj príbuzné, či so slovami najčastejšie používané kľúčové slová ako migrant, utečenecká kríza, kvóty, Schengen, dostaneme viac ako 20 000 príspevkov. Utečenecká téma by teda prekonala rekord, ktorý patril Ukrajine. Tá v roku 2014 zaznamenala 16 000 príspevkov,“ upresňuje pozíciu prvého miesta Martin Gonda, mediálny analytik spoločnosti NEWTON Media.

Druhé miesto s počtom príspevkov 9 210 obhájil Robert Fico. Medziročne zaznamenal nárast medializácie o 1 650 príspevkov. Tretiu priečku obsadilo slovo Sýria, ktoré postúpilo z dvanásteho miesta.

Štvrté v poradí skončilo slovo Ukrajina, ktoré ustúpilo z prvej pozície. V roku 2015 ale tiež postúpilo o viac ako 10 priečok a stalo sa spravodajským slovom roka 2014.

Slovo migrant sa vyskytlo vo viac ako 7 700 príspevkoch a obsadilo piate miesto. Referendum, parlamentné voľby a prílev utečencov spôsobil, že slovo Grécko vyskočilo z 19. miesta na šieste. Slovo zdravotníctvo kleslo z piateho miesta na siedme, ale v počte príspevkov medziročne rástlo o viac ako 1 600 príspevkov.
Veľký nárast medializácie (+ 3066) zaznamenalo slovo rodina (rodina ako politická a celospoločenská téma), ktoré postúpilo z desiateho miesta v roku 2014 na ôsme miesto.

Do prvej desiatky spravodajský slov sa dostal Islamský štát, ktorý postúpil zo 17. miesta na deviate, medializácia mu narástla o 2 788 príspevkov. Desiate miesto obsadilo slovo školstvo, ktoré zároveň uzatvára skupinu top slov s viac ako 5 000 príspevkami.

„Premiéra Roberta Fica dokáže v medializácii predbehnúť len mimoriadna udalosť, na ktorú ako premiér tiež spravidla reaguje. Médiá ho musia spravodajsky pokryť aj vtedy, keď nekomunikuje žiaden postoj. Dennodennej publicite sa nevyhne a zostáva tak najmedializovanejším politikom alebo presnejšie povedané najsledovanejším slovenským politikom,“ dopĺňa výsledky rebríčka analytik Gonda.

Posuny a druhá desiatka
Slovo sankcie, ktoré bolo v roku 2014 tretie, teraz kleslo na trinástu priečku. Medziročne z prvej desiatky vypadli prezidenti Vladimír Putin a Andrej Kiska. Ocitli sa v druhej desiatke spolu s prezidentom USA Barackom Obamom a nemeckou kancelárkou Angelou Merkelovou, ktorá je prvýkrát v top dvadsiatke.

Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD) sa drží na konci druhej desiatky od roku 2012. Pavol Paška (Smer-SD) sa z predchádzajúceho 30. miesta posnul za 40. miesto.

V prvej desiatke už nie sú slová korupcia a nezamestnanosť. V počte príspevkov však slovo korupcia medziročné rástlo o 500 príspevkov, slovo nezamestnanosť kleslo len o približne 200 príspevkov.

Tretia desiatka
Poradie od 21. do 30. miesta bolo nasledovné: Šetrenie, Utečenecká kríza, Kvóty, Irán, Róm, Transparentnosť, Váhostav, Krym, Volkswagen, Pápež František.

Ďalšie spravodajské slová
Preverovali sa aj slová ako CT, Charlie Hebdo, NKÚ, Igor Matovič, Richard Sulík, Ján Figeľ, sociálny balíček, Gorila, Ľudovít Štúr, Béla Bugár, Radoslav Procházka, Aliancia za rodinu, RegioJet, Boris Nemcov, Jaguar Land Rover a iné, ich výskyt osciloval okolo čísla 1 000, a tak skončili za 30. miestom.

Minuloroční víťazi
Ukrajina – víťaz za rok 2014
Nezamestnanosť – víťaz za rok 2013
Robert Fico – víťaz za roky 2012, 2010, 2009
Iveta Radičová – víťazka za rok 2011

Metodika spracovania:
NEWTON Media, spol. s r. o, vypracovala kvantitatívnu analýzu na vzorke relevantných spravodajských médií, ktoré spoločnosť NEWTON Media monitoruje. Analýza pozostáva z rebríčka vytipovaných kľúčových slov (názvy káuz, mená politikov, iné udalosti), ktoré v roku 2015 v slovenských médiách najviac rezonovali. Nezaraďujú sa športové a bulvárne udalosti. Jeden príspevok znamená jeden výskyt kľúčového slova v článku. Viacnásobný výskyt kľúčového slova v jednom článku je zarátaný ako jeden príspevok. Niektoré všeobecnejšie slová (napríklad Ukrajina, rodina, kríza, Paríž) boli vyberané s pomocnými kľúčovými slovami, ktoré ich smerovali k spravodajským témam, ktorá sa reálne udiali.

Monitorované médiá:
TA3, TV Markíza, TV JOJ, RTVS: Jednotka, Dvojka, Rádio Slovensko, Rádio Regina, Rádio FM; Rádio Expres, Rádio Lumen, SME, Hospodárske noviny, Pravda, Nový Čas, Plus jeden deň, Týždeň, Trend, Profit; Plus 7 dní, aktuality.sk. Poznámka: V roku 2014 bolo spravodajstva Rádia Viva nahradené spravodajstvom Rádia Lumen. V roku 2015 sme pridali Denník N.

PR Servis je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .

bx

K téme

O cenu Febiofestu sa uchádzajú aj filmy o utečeneckej kríze Content stratégia: Kľúčový faktor pre úspech v komunikácii značky s publikom

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ostatné

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.