Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
89684_na snimke druhy zlava peter misik carl helfried michaela huber patrik horny 676x450.jpg
17. januára 2019 SprávySlovensko od PRservis.skSITA Diskusia()

T.R.A.M. ponúkol vyšší level spojenia Bratislavy s Viedňou. Z galérie vo vlaku sa tešilo pol milióna účastníkov

BRATISLAVA 17. januára 2019

Netradičný projekt spájal slovenskú a rakúsku metropolu od februára 2018 do januára 2019
Poslednú jazdu absolvoval umelecký vlak 16. januára 2019
R.A.M. odkazoval na legendárnu Pressburger Bahn

Viac ako 175-tisíc najazdených kilometrov, 91 medzinárodných umelcov, 39 predstavení, 4 výstavy a vyše pol milióna účastníkov. Taká je bilancia bezmála rok trvajúceho projektu „T.R.A.M. – cesta časom Viedeň – Bratislava“, ktorý od februára 2018 do januára 2019 netradičným spôsobom spojil dve európske metropoly. Umelecká vlaková súprava s galériou súčasného umenia premávala medzi Bratislavou a Viedňou 8 až 11-krát denne. Každú stredu večer sa vo vybraných priestoroch vlaku viedli diskusie a uskutočňovali prezentácie a prednášky významných hostí z oblasti umenia a kultúry.

Projekt spustený pri príležitosti 25 rokov trvania bilaterálnych vzťahov medzi Slovenskom a Rakúskom z iniciatívy Veľvyslanectva Rakúskej republiky v Bratislave bol dielom spolupráce Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a Rakúskych železníc (Österreichische Bundesbahnen, ÖBB). Cieľom bolo podporiť kultúrnu mobilitu a poskytnúť cestujúcim netradičný umelecký zážitok obohacujúci ich cestu o prekvapivé stretnutia so súčasným umením.

Svoju „labutiu pieseň“ v podobe dvoch posledných jázd medzi bratislavskou hlavnou stanicou a viedenskou stanicou Hauptbahnhof absolvoval umelecký vlak 16. januára 2019. Finisáže projektu sa zúčastnili podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky a informačného manažmentu ZSSK Patrik Horný, členka predstavenstva ÖBB-Personenverkehr AG Michaela Huber, veľvyslanec Rakúska v SR Carl Helfried, veľvyslanec Slovenska v Rakúsku Peter Mišík, kurátor projektu Juraj Čarný či autorka vonkajšieho dizajnu vlaku Marta Kopyt.

Aj poslednú jazdu sprevádzali umelecké vstupy, napríklad v podaní členov hudobných skupín Pajtáš a Urband prezlečených symbolicky za štyroch kráľov T+R+A+M, ktorí rozdávali občerstvenie cestujúcim. Nechýbali zaujímavé prezentácie – video o opatrovateľkách, výstava nájdených predmetov z vlakov ÖBB či historické noviny z čias komunizmu.

„Teší nás, že sa aj takýmto invenčným spôsobom podarilo zdôrazniť nielen geografickú, ale aj historickú či kultúrnu blízkosť oboch metropol i národov. Aj v budúcnosti sme otvorení podobnej spolupráci. Veríme, že prepojenie Bratislavy s Viedňou vlakom bude vyhľadávať čoraz väčší počet cestujúcich, a to nielen z pracovných dôvodov, ale aj v rámci oddychu či kultúrneho obohatenia – presne v duchu historických súvislostí, s ktorými sa tento projekt spája,“ hodnotí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

Názov práve ukončeného projektu T.R.A.M. odkazuje na legendárnu Pressburgher Bahn (ľudový názov „Viedenská električka“), takmer 70-kilometrovú elektrifikovanú železničnú trať, ktorá od roku 1914 spájala Viedeň s vtedajším Prešporkom. Viedenčania vyhľadávali bratislavské kaviarne či operu, obyvatelia Bratislavy zasa cestovali – nielen za kaviarenskou kultúrou – do Viedne.

Pripomíname, že práve Rakúšania výrazne pomohli pri vzniku slovenských železníc a prispeli
K vybudovaniu novej trate z Viedne do Bratislavy-Petržalky cez Kittsee. Prvé vlaky po nej začali jazdiť v januári 1999. Toto spojenie nielen zrýchlilo čas jazdy do Viedne, ale prispelo k lepšiemu napojeniu na celú európsku sieť železníc.

Tomáš Kováč
riaditeľ odboru komunikácie a hovorca

K téme

Skutočný príbeh Šaty robia človeka Zdieľania, klikania a online pasce

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Slovensko

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.