Sviežosť mentolu je možné dosiahnuť novou chemickou metódou
BRATISLAVA 20. júla – Ľudia si málokedy uvedomujú, ale drvivá väčšina vôní v kozmetických prípravkoch a ďalších koncových spotrebiteľských výrobkoch, nemá len prírodný základ. Dôvod je jednoduchý. Neexistuje toľko primárnych prírodných zdrojov, aby dokázali nasýtiť súčasný svetový trh.
Veľká časť kozmetických, potravinárskych a hygienických prípravkov má mentolovú arómu – napríklad zubné pasty, žuvačky, masti alebo cukríky. Obľúbenosť mentolu spočíva predovšetkým v chladivom pocite. Vzniká tým, že sa mentol viaže na termoreceptory v koži, alebo na sliznicu, ktoré registrujú okolitú teplotu. Ak sa mentol naviaže na receptor chladu, spôsobí rovnaký nervový podnet ako studená voda. Iné aromatické látky môžu naopak aktivovať receptory tepla. Najlepším príkladom je rastlinný alkaloid kapsaicín, ktorý je zložkou čili papričiek. Ten sa viaže na receptory tepla a vyvoláva u človeka pocity horúčavy. To je dôvod nášho potenia pri konzumácii ostrých jedál.
Súčasná ročná spotreba mentolu prekračuje 25 000 ton, t.j. množstvo, ktoré nie je v prírode k dispozícii. Prírodný mentol možno získať z mäty roľnej (botanicky Mentha arvensis). Avšak rastlinná výroba má svoje nedostatky: okrem už zmienených nedostatočných výnosov z úrody, sú to predovšetkým klimatické výkyvy, preto je syntetická výroba mentolu datovaná už od roku 1973. Chemickou terminológiou je mentol cyklickým uhľovodíkom, ktorý pri izbovej teplote zotrváva v pevnom skupenstve a je bezfarebný.
Ale i skoršie chemické metódy výroby mali svoje nedostatky – buď sa metóda zakladala na zložitej, mnohostupňovej syntéze, alebo pri výrobe vznikol nielen žiadaný, v prírode sa vyskytujúci tzv. L – mentol, ale taktiež vedľajší produkt označujúci sa ako D – mentol (hoci je variant tej istej molekuly, nemá porovnateľné účinky s „klasickým“ mentolom); D – mentol sa musel komplikovane a nákladne odstraňovať.
Chemická spoločnosť BASF však objavila novú metódu výroby mentolu použitím aromatického citralu. „Jedným z kľúčových prvkov novej metódy je tzv. asymetrická hydrogenácia,“ hovorí Dr. Rocco Paciello, vedec z výskumného tímu BASF. „Vyvinuli sme preto špeciálny a vysoko efektívny katalytický systém, ktorý sa stará o to, aby z citralu vzišiel práve len jeden jediný optický antipód.“ Z tohto medziproduktu potom následne vzniká L – mentol. Nový výrobný postup má ešte jednu výhodu: jedná sa o kontinuálny proces, do ktorého a z ktorého sú neustále pridávane a odoberané nové látky, takže nevznikajú žiadne časové oneskorenia. Nešetrí sa preto len čas, ale i surovinový materiál. Spoločnosť BASF toto leto spúšťa novú výrobnú prevádzku v centrálnom Ludwigshafene, ktorý sa špecializuje na výrobu mentolu na základe novej metódy, aby uspokojila neustále narastajúci dopyt po tejto aróme.
Pre spoločnosť Givaudan, celosvetovo najväčšieho výrobcu aróm a vonných látok, ktorý zásobuje celý rad kozmetických a potravinárskych firiem, je kontinuita výrobného postupu a kvalita získaného mentolu rozhodujúca. „Mentol je s veľkou pravdepodobnosťou najvýznamnejšou látkou v ústnej hygiene. Je takmer vo všetkých zubných pastách alebo ústnych vodách a zaisťuje náš čerstvý dych a príjemný pocit v ústach,“ podotýka Clare Collet-Williams, vedúca Oral Care spoločnosti Givaudan UK Ltd. „Pre nás je absolútnou nevyhnutnosťou, aby bol mentol k dispozícii neustále v dostatočnom množstve,“ zdôraznila ďalej Clare Collet-Williams. Nová metóda BASF túto požiadavku zabezpečuje. Vyrába čistý a prírodne identický mentol v dostatočnom množstve nielen pre produkty ústnej hygieny, ale taktiež pre parfumy, chladiace masti či dokonca do omáčok na grilovanie.
O spoločnosti BASF
Spoločnosť BASF – The Chemical Company je globálnym lídrom v oblasti chemického priemyslu. Spoločnosť má veľmi široké produktové portfólio zahŕňajúce chemikálie, plasty, stavebné materiály, poľnohospodárske produkty aj jemnú chémiu. Kombinujeme ekonomický úspech, sociálnu zodpovednosť a ochranu životného prostredia. Spoločnosť je spoľahlivým partnerom pre prakticky všetky priemyslové odvetvia a svojim partnerom ponúka produkty s vysokou pridanou hodnotou a inteligentné systémové riešenia, ktoré im umožňujú dosahovať stále väčšie úspechy. Naše produkty a systémové riešenia prispievajú k šetrnému hospodáreniu so zásobami, zaručujú zdravú výživu a pomáhajú zlepšovať kvalitu ľudského života. Náš prínos je zhrnutý do nášho korporátneho cieľa: Tvoríme chémiu pre trvalo udržateľnú budúcnosť. Spoločnosť BASF vyvíja nové technológie s potenciálom hľadania odpovedí na globálne problémy, ako sú zmeny klímy, potreba vyššej energetickej efektívnosti a vyššej mobility. BASF ku ko
ncu roka 2011 zamestnávala 111 000 ľudí a v roku 2011 vykázala tržby vo výške 73,5 miliárd eur. Akcie spoločnosti BASF sú obchodované na akciových trhoch vo Frankfurte (BAS), Londýne (BFA) a Zürichu (AN). Viac informácií o spoločnosti BASF nájdete na internete na adrese www.basf.com alebo na Social Media Newsroom na stránke newsroom.basf.com.
BASF v Slovenskej republike
Na Slovensku je spoločnosť BASF aktívna už niekoľko desaťročí. Prostredníctvom inteligentných riešení a vysoko kvalitných produktov pomáhame našim zákazníkom byť stále úspešnejšími. Odborníci BASF poskytujú poradenstvo nielen v oblasti spracovania produktov firmy BASF, ale aj na poli bezpečnosti, ochrany životného prostredia a úspor energie. Spoločnosť BASF je kompetentným partnerom všetkých dôležitých odvetví slovenského hospodárstva, ku koncu roka 2011 mala spoločnosť BASF na Slovensku 182 zamestnancov a v roku 2011 dosiahla obrat vo výške 112 miliónov eur. Ďalšie informácie o spoločnosti BASF na Slovensku sú dostupné na stránke www.basf.sk
PR Servis je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .
ax