Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
10. júla 2013 PR správyPodnikové info od PRservis.skSITA Diskusia()

ŠKODA vyrobila už jedenásť miliónov motorov

BRATISLAVA 10. júla – ŠKODA dnes vyrobila motor s poradovým číslom jedenásť miliónov – agregát 1,4 TSI radu EA211. Motory sa v Mladej Boleslavi vyrábajú od roku 1899, najprv pre motocykle a od roku 1905 pre automobily. V súčasnej dobe schádzajú v hlavnom závode spoločnosti ŠKODA z linky moderné varianty motorov radu EA211 a EA111 s objemami 1,2l a 1,4l. Zhruba 3600 zamestnancov ich denne vyrobí až 4400 kusov. Svoje know-how vo vývoji a výrobe motorov chce česká automobilka aj naďalej rozširovať.

„Vývoj a výroba motorov má v spoločnosti ŠKODA bohatú tradíciu, jednu z najdlhších v celom automobilovom priemysle,“ hovorí predseda predstavenstva spoločnosti ŠKODA Prof. Dr h.c. Winfried Vahland. „Jedenásť miliónov vyrobených agregátov od roku 1899 predstavuje 114 rokov českého strojárskeho umenia vo vývoji a výrobe motorov. Toto know-how budeme v rámci rastovej stratégie ŠKODA ďalej rozvíjať,“ dodáva Vahland.

Jubilejným motorom je agregát 1,4 TSI radu EA211. Od konca roku 2012 vyrába česká automobilka moderné varianty pohonných jednotiek 1,2 TSI a 1,4 TSI, používaných v celom koncerne Volkswagen. Moderné zážihové motory s priamym vstrekovaním paliva sú určené pre modely značiek ŠKODA, Audi, Seat a VW. „Výroba motorov radu EA211 posilňuje našu výrobnú základňu v Českej republike a zvýrazňuje dôležitú úlohu výroby spoločnosti ŠKODA v rámci koncernu Volkswagen,“ hovorí Michael Oeljeklaus, člen predstavenstva spoločnosti ŠKODA pre oblasť výroby a logistiky. Štvorventilové štvorvalce TSI stanovujú nové štandardy v oblasti energetickej efektivity, odľahčenej konštrukcie a vysokého krútiaceho momentu. Okrem toho vyrába česká automobilka v súčasnosti motory radu EA111.

V rámci rastovej stratégie ŠKODA chce automobilka svoju kompetenciu v oblasti motorov naďalej rozširovať. Slúži na to okrem iného aj zriadenie nového testovacieho centra motorov v rámci technického vývoja spoločnosti ŠKODA v Česane, v blízkosti hlavného sídla spoločnosti v Mladej Boleslavi. Automobilka do centra investovala viac ako 34 miliónov euro. Je to najväčšia investícia v súčasnosti v Českej republike do oblasti vývoja. Nové centrum bude disponovať okrem iného 15 motorovými skúšobňami s výkonom 250 až 400 kW. S ohľadom na rastúce požiadavky pri globálnom používaní motorov bude v novom centre možné vyvíjať agregáty pre najrôznejšie trhy celého sveta.

Výroba motorov v českej automobilke začala už v roku 1899. Štyri roky po vzniku podniku, ktorý sa najprv zaoberal výrobou bicyklov, vybavili zakladatelia firmy Václav Laurin a Václav Klement prvýkrát bicykel pomocným motorčekom: vznikla takzvaná „motocykleta“. Pre pohon dvojkolesového vozidla sa voliteľne používali jednovalcové motory s výkonom 1,25 a 1,75 koní. Vozidlo dosahovalo maximálnu rýchlosť vyše 50 km/h. To predstavuje začiatok výroby motorov v hlavnom sídle podniku v Mladej Boleslavi.

Štart motorizácie položil základ jednej z automobiliek s najdlhšou tradíciou na svete. V roku 1905 vyvinuli Laurin a Klement prvý automobil značky s názvom Voiturette A (z francúzštiny: vozík, malé auto). Poháňal ho vodou chladený dvojvalcový motor s výkonom sedem konských síl a zdvihovým objemom 1100 cm3. Výkon motora sa v závislosti od konkrétnej verzie na zadné kolesá prenášal pomocou reťaze alebo kardanového hriadeľa. Ďalším míľnikom vo výrobe motorov bola v prvých rokoch aj výroba prvých osemvalcov na svete v roku 1908. V roku 1924 schádzali vo firme Laurin a Klement z linky dokonca aj letecké motory.

Aj po fúzii so Škodovými závodmi v roku 1925 hral vývoj motorov naďalej veľkú úlohu. V tridsiatych rokoch sa ŠKODA okrem iného postarala o rozruch svojím výkonným pretekárskym vozidlom. Najdôležitejším vývojovým krokom po druhej svetovej vojne bol motor umiestnený vzadu, uvedený v roku 1964. V roku 1987 sa značka vrátila k motoru uloženému vpredu. Rozhodujúcim impulzom pre modernú výrobu agregátov bolo spojenie s koncernom Volkswagen v roku 1991.

Míľniky vo výrobe motorov spoločnosti ŠKODA

1899
> Laurin & Klement predstavujú bicykel s pomocným motorčekom, takzvanú „motocykletu“. Motocykel dosahoval maximálnu rýchlosť viac ako 50 km/h.

1905
> Značka L & K predstavila prvý automobil s názvom Voiturette A (po francúzsky: vozík, malé auto). Poháňal ho vodou chladený dvojvalcový motor s výkonom 7 konských síl s objemom 1100 cm3. Výkon motora sa v závislosti od konkrétnej verzie na zadné kolesá prenášal pomocou reťaze alebo kardanového hriadeľa. Aj naďalej sa úspešne vyrábajú motocykle. Z liniek schádza 19 rôznych typov jedno a dvojvalcových motorov a aj štvorvalcový motor CCCC 5HP. Továrenský jazdec L&K Václav Vondra vyhral s dvojvalcovým pretekárskym strojom preteky Coupe International vo francúzskom Dourdan, označované za prvé oficiálne motocyklové majstrovstvá sveta.

1908
> Motor FF – vznikol spojením dvoch štvorvalcov typu F a je jedným z prvých osemvalcových motorov na svete. Zdvihový objem predstavoval 4900 cm3.

1924
> Na želanie vtedajšej československej vlády začala spoločnosť L&K výrobu leteckých motorov. Licenciu na výrobu dvanásťvalcového motora 12 CC získala od francúzskeho výrobcu Lorraine-Dietrich.

1925
> Fúzia so Škodovými závodmi v Plzni, najväčším vtedajším českým podnikom.

1931
> S modelom 633 vyrába ŠKODA jeden z najlepších malých šesťvalcov svojej doby.

1933
> Motoršport: tri šesťvalcové pretekárske vozidlá značky ŠKODA štartujú v pretekoch 1000 míľ československých. Motory presviedčajú svojou spoľahlivosťou a rýchlosťou.

1936
> S vozidlom Popular Šport Monte Carlo vybojovala ŠKODA druhé miesto v Rally Monte Carlo.

1964
> Premiéra motora vzadu: litrový motor sa montuje do vozidla ŠKODA 1000 MB a je najmodernejším agregátom vo svojej triede. Motor sa vyrába patentovanou metódou tlakového odlievania.

1987
> Koniec éry vozidiel značky ŠKODA s motorom vzadu: Nová ŠKODA Favorit je moderným vozidlom s motorom vpredu.

1991
> Spojenie s koncernom Volkswagen.

1997
> ŠKODA dodáva prvý motor do koncernu Volkswagen: benzínový motor 1,0 l s výkonom 37 kW.

2001
> Spustenie výroby motorov 1,2 HTP (EA111).

2009
> Spustenie výroby agregátu 1,2 TSI (EA111).

2012
> Začiatok výstavby nového testovacieho centra agregátov v Česane.
> Štart výroby nových agregátov 1,2 TSI a 1,4 TSI (generácie EA211).

PR Servis je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk.

K téme

Slováci si pre prichádzajúce ekonomické zmeny odkladajú hotovosť, autá radšej kupujú na úver Moderné fasády pre priemyselné budovy: Ako a prečo spojiť dizajn s funkčnosťou?

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Podnikové info

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.