Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
25. mája 2017 PR správyOstatné od PRservis.skSITA Diskusia()

Šéf stavebnej firmy: Diaľnice staviame lacnejšie ako Rakúšania

Bratislava, 25.5.2017 – Diskusia o cenách diaľnic je na Slovensku spolitizovaná, hoci v skutočnosti z prirodzených dôvodov staviame u nás lacnejšie ako v Nemecku či Rakúsku. Poukázal na to v rozhovore Branislav Lukáč, riaditeľ a konateľ stavebnej firmy STRABAG s.r.o., slovenskej dcérskej spoločnosti rakúskeho stavebno-technologického koncernu STRABAG SE.

B. Lukáč zdôrazňuje, že pri tvorbe ceny za realizáciu diaľničných stavieb vychádzajú z vlastných kalkulácií a využívajú aj skúsenosti sesterských koncernových spoločností v zahraničí.

Ako sa počíta cena za výstavbu novej diaľnice, prípadne rýchlostnej cesty?

„Pri spracovaní cenovej ponuky vychádzame vždy z vlastných vzorových kalkulácií. V prvom rade si podrobne naštudujeme súťažné podklady a podmienky. Musíme zmapovať situáciu priamo na stavbe – miestne pomery, príjazdové komunikácie, materiálovú dostupnosť a ďalšie faktory.“

Štát určuje svoj cenový odhad prostredníctvom štátnej expertízy. Do akej miery je pre vás smerodajný?

„V žiadnom prípade nevychádzame z predpokladanej hodnoty zákazky, teda zo štátnej expertízy, ktorá je uvedená v súťažných podkladoch. Podľa našich skúseností sa spracované cenové ponuky od tejto hodnoty výrazne líšia a tento údaj je pre nás čisto informatívny.“

Veľa sa dnes hovorí o cenách diaľnic. Vy pôsobíte ako riaditeľ vo firme so zahraničným vlastníkom. Ako sme na tom na Slovensku v porovnaní so zahraničím?

„Dnes sa hlavne porovnáva cena za kilometer diaľnice, aj keď nikto nedefinuje, čo všetko táto cena obsahuje a to je nesprávne. Súhlasím s tým, aby sa porovnávalo, ale relevantným spôsobom. Na túto otázku sa musíme pozerať komplexnejšie. Jedným z hlavných rozdielov v cene stavebného diela na Slovensku a v zahraničí je to, že vyvolané investície (teda stavebné objekty, ktoré priamo nesúvisia so stavebným dielom), nie sú v zahraničí súčasťou ceny stavebného diela, teda ceny za kilometer diaľnice.“

Ktoré náklady sa teda líšia a ktoré nie?

„Pri nákladoch na materiály neexistuje veľký rozdiel medzi okolitými štátmi. Pri tvorbe ceny dopytujeme aj dodávateľov zo susedných krajín, pokiaľ to má logiku z hľadiska dopravy a konkrétnych vzdialeností. Pri cenách za materiály sme tak zhruba na jednej úrovni so zahraničím. Čo sa týka nákladov na stroje a mechanizáciu, máme lacnejšie sadzby ako v Rakúsku či Nemecku. Aj keď treba dodať, že rozdiel nie je veľký a náklady sú v princípe porovnateľné.“

Zostávajú nám potom ešte náklady na mzdy. Ako sme na tom v porovnaní s ďalšími krajinami?

„Áno, dôležitú časť ceny stavby tvoria náklady na mzdy a tu je veľký rozdiel. Mzdy v Rakúsku či Nemecku sú všeobecne vyššie ako u nás. Pri identických podmienkach stavebného diela tak kalkulovaná cena stavby pre slovenský trh vyjde určite lacnejšie ako v Rakúsku a Nemecku.“

Ako prebieha diskusia o cenách novej dopravnej infraštruktúry v zahraničí?

„Paralelné porovnanie tu nevidím. U nás ide hlavne o politickú záležitosť. Keď cestujete do Rakúska či Nemecka, máte možnosť vidieť, že dopravné stavby tam realizujú etablované firmy s dlhoročnými skúsenosťami a potrebným kapitálom. Sú to „zdravé“ firmy, ktoré zamestnávajú miestnych ľudí, platia tam dane a v neposlednom rade investujú do nových technológií či strojného vybavenia. Často sa totiž zabúda na to, že stavebné podniky potrebujú zabezpečiť nielen pokrytie všetkých nákladov, ale aj technický a personálny rozvoj. Technologický rozvoj nezastaviteľne napreduje a my si v žiadnom prípade nemôžeme dovoliť zostať pozadu.“

K téme

Ako sa falšujú slávne obrazy a umelci? Tento chlapík vám to prezradí! Michaela Zamari za mesiac napísala svoju šestnástu knihu

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ostatné

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.