Poplatky v bankách sú aj pri online operáciách
BRATISLAVA 12. augusta – Pri internet bankingu by ste možno žiadne poplatky nečakali, ale existujú aj tam. Banky.sk sa pozreli na ich výskyt a hľadali dôvody ich účtovania.
Banky na Slovensku zvyčajne účtujú poplatky za online transakcie podľa toho, aký máte balík služieb. Platí pravidlo, že najčastejšie využívané operácie ako sú napríklad prevodný príkaz, či zmena trvalého príkazu nespoplatňujú, ale menej časté úkony majú za poplatok.
Vo VÚB banke si obsah Flexiúčtu tvoríte sami a podľa ceny vám banka ponúkne aj počet online operácii.
„Klient si môže vybrať zo základnej ponuky produktov a služieb napríklad všetky jednorazové online prevody, prvých 6 poplatkov za platbu cez trvalý príkaz, automatický prevod alebo SEPA inkaso,“ vysvetľuje Alena Walterová, hovorkyňa VÚB banky.
V rámci rozšírenej, ale drahšej ponuky si môžete vybrať aj neobmedzený počet poplatkov za platbu u obchodníka či výbery hotovosti z bankomatov VÚB banky.
V UniCredit Bank sú takmer všetky online služby od štandardných bezhotovostných úhrad, zriadenia, zmien až zrušenia trvalých príkazov či inkás zarátané v cene balíkov. Ale táto banka si účtuje mesačne sa používanie online bankingu 40 centov. Za jeho zrušenie si zaplatíte 3,30 eura.
„V cene nie je zahrnutý predaj autorizačného nástroja – tokenu. Klienti majú možnosť vybrať si z viacerých, bezplatných foriem autorizačných nástrojov akou je SMS autorizácia alebo mobilná aplikácia Smart kľúč,“ dodáva Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank.
Prečo si banky účtujú za online úkony
Napriek tomu, že medzi klientmi bánk panuje predstava, že za online operácie by si nemali účtovať nič lebo ich nič nestoja, realita je iná. Banky majú náklady na prevádzku zložitých informačných systémov v internet bankingu a musia platiť aj drahých IT odborníkov.
„Okrem toho, že banky majú náklady so správou a vývojom systémov, za každú medzibankovú platbu platia poplatky Národnej banke Slovenska, ktorá prevádzkuje klíringový systém,“ dodáva Walterová.
Na druhej strane Lukáš Tomis z online banky Zuno tvrdí, že v ich banke si klient za väčšinu online úkonov vôbec neplatí.
„To je aj dôkaz, že sa to dá. Pre banky je to však jeden zo zdrojov príjmu. Je len na rozhodnutí banky, či si za takéto bežné služby bude účtovať poplatky alebo ich poskytne zadarmo,“ dodáva.
Bezplatné zmeny v online bankingu
• otvárať aj rušiť sporiace účty a účty v cudzích menách
• nastavovať a meniť trvalé príkazy a inkasá
• požiadať o vydanie karty či o úverové produkty
• zmena balíka
Spoplatnené zmeny v online bankingu
• Zmena PIN v bankomate
• Zmena limitov na karte
• Zasielanie SMS-notifikácií
• Zrýchlené platby
Aké online transakcie sú spoplatnené
Banky si často účtujú napríklad za zmenu PIN v bankomate. VÚB banka aj UniCredit Bank si zhodne vypýtajú za túto transakciu 2,50 eur. Zuno zmenu PINu nespoplatňuje v bankomatoch označených logom VISA.
SMS notifikácie sú zvyčajne v rámci balíkov bezplatné, ale mimo balíka je cena vo VÚB banke za jednu SMS 8 centov alebo 20 centov pre zahraničné čísla.
„Klienti, ktorí majú dátové pripojenie v mobile, môžu ako plnohodnotnú alternatívu k SMS notifikácii využívať e-mailovú notifikáciu, ktorá je bezplatná,“ radí Walterová.
UniCredit Bank spoplatňuje SMS správy o pravidelnom zostatku alebo o zrealizovaných platbách 5 centami.
„Banka má so zasielaním SMS-notifikácií spojené náklady vyplývajúce zo spolupráce sa daným mobilným operátorom,“ vysvetľuje poplatky Ďuďáková. Klientom tiež odporúča na ostatné typy notifikácií využívať emailovú notifikáciu, ktorá je zadarmo.
Na druhej strane, Zuno si za SMS notifikáciu nepýta žiadne dodatočné poplatky, ale iba v drahšom účte Plus. Pri lacnejšom účte zaplatíte sa službu SMS Plus 80 centov mesačne.
Napokon banky spoplatňujú aj zrýchlenú platbu alebo zmenu limitov na karte. Poplatok za zmenu limitu na karte je vo VÚB banke 3 eurá a v UniCredit za 5 eur. Poplatok za urgentný prevod v eurách do inej banky v rámci Slovenska alebo v Európe je až 30 eur.
„Klienti však môžu využívať aj službu dočasného navýšenia limitu, ktorá je bezplatná. To je ideálne, ak klient potrebuje zaplatiť drahší tovar, prípadne si vybrať viac peňazí z bankomatu, ako je jeho nastavený limit. Vtedy stačí, ak zavolá na telefonické centrum banky a operátor mu dočasne zvýši limit, ktorý sa následne vráti na pôvodnú úroveň,“ radí hovorkyňa VÚB banky.
V UniCredit si za urgentnú online platbu priplatíte 100% z pôvodnému poplatku, ten je určený percentom z posielanej sumy. Opäť Zuno má iný prístup. Za zmenu limitov na karte, si nič neúčtuje.
Portál BANKY.sk vznikol v roku 1998. Denne prináša aktuálne správy z bankového diania doma i v zahraničí. Okrem správ pravidelne ponúka exkluzívne rozhovory s top manažérmi bánk na Slovensku. Uľahčuje čitateľom orientáciu v bankových produktoch a pomáha im pri správnom výbere. Súčasťou portálu je aj odborné poradenstvo na aktuálne témy, kde sa čitatelia môžu dozvedieť viac o riešení svojich praktických otázok z oblasti bankových služieb. Okrem iného tam nájdete aj aktuálne kurzové lístky a finančné kalkulačky.
PR Servis je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .
ax