Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
29. apríla 2013 PR správyInformačné technológie od PRservis.skSITA Diskusia()

Počítače na súdoch sa učia počúvať

BRATISLAVA 29. apríla – Zvýšená vymožiteľnosť práva cestou zrýchlenia a skvalitnenia procesov v justícii, uľahčenie práce úradníkov či zníženie výdavkov na vedenie justičnej agendy, to všetko má za cieľ priniesť revolučná technológia rozpoznávania hlasu. Riešenie pre slovenskú justíciu vyvíja Slovenská akadémia vied a Technická univerzita v Košiciach. Spoločnosť DATALAN v spolupráci s autormi tejto unikátnej technológie pripravuje jeho integráciu do špecializovaných modulov pre tvorbu rozhodnutí a automatizácie justičných procesov.

Unikátny koncept tvorby dokumentov je založený na rozpoznávaní hovoreného slova a jeho hlavným cieľom je zrýchlenie písania dokumentov v jednotlivých krokoch civilného alebo trestného konania. „Ide o významnú inováciu v rámci elektronizácie slovenskej justície a predpokladáme, že už v tomto roku dôjde k praktickému využitiu riešenia,“ hovorí Ľuboš Petrík z divízie rozvojových projektov spoločnosti DATALAN.

Softvérové nástroje na prepis hovorenej reči do textu už v anglicky, či nemecky hovoriacich krajinách existujú, no naprogramovať plnohodnotný softvér na rozpoznávanie hovorenej slovenčiny bolo zložitejšie. Slovenčina je ohybný jazyk, pamätať je preto nutné i na skloňovanie a časovanie. „Ide teda o väčšiu výzvu než predstavujú napríklad anglické aplikácie v mobilných telefónoch,“ dopĺňa Milan Rusko, vedúci oddelenia analýzy a syntézy reči Ústavu informatiky SAV. Kým pri angličtine stačí, aby systém rozoznal necelých 100 000 slov, v prípade slovenského jazyka je to vyše štvornásobok. O to rozsiahlejšie potom musia byť aj rečové a textové databázy, s ktorými softvér pracuje, vrátane ich anotácií. Komplexnejšie sú potom aj výpočty vedúce k relevantnému rozpoznaniu reči a o to väčšia je náročnosť získania relevantných podkladov na vytvorenie potrebných databáz.

V tomto prípade ako podklady pre vytvorenie rečovej a textovej databázy poslúžili prepisy zo zasadaní Národnej rady SR. Tie sú na internete k dispozícii v textovej i zvukovej podobe za obdobie od roku 1994. Navyše, rečníci v parlamente sú zvyknutí hovoriť na mikrofón a jasne artikulovať, čo je pre tvorbu databáz výhodné. Keďže pre vybudovanie plnohodnotného systému nie je možné využiť iba podklady z jediného zdroja, pretože tomu vždy bude chýbať potrebná rôznorodosť, použili sa aj texty z internetu, RSS kanálov či právnické dokumenty. Pri budovaní rečovej databázy sa preto okrem 100 hodín parlamentných prejavov využilo aj 300 hodín ďalších podrobne spracovaných rečových nahrávok. Nasledovalo vytvorenie jazykových a akustických modelov a WFST grafov, ktoré oba modely spájajú do celku vhodného na analýzu a prepis reči. Nevyhnutné bolo aj natrénovanie samotných modelov a rozpoznávača aby dokázal identifikovať nielen jednotlivé slová, ale aj vety a v konečnom dôsledku i celý rečový prejav. „Rýchlosť diktovania už teraz prevyšuje štandardnú rýchlosť písania textu pomocou klávesnice a dosahovaná presnosť prepisu je na úrovni 95%,“ informuje profesor Jozef Juhárz Katedry elektroniky a multimediálnych telekomunikácií FEI TU Košice.

Systém na rozpoznávanie reči navyše nemôže fungovať iba v laboratórnych podmienkach, pripravený musí byť na využitie v bežnom živote. Je preto vytvorený tak, aby sa vedel vysporiadať aj s rušivými vplyvmi akými je napríklad hluk v miestnosti či rečové chyby hovoriaceho. To všetko musí fungovať v zrozumiteľnom a efektívnom používateľskom rozhraní. Nik totiž nebude využívať plnohodnotne softvér, ak jeho ovládanie bude nezrozumiteľné a komplikované.

Aplikačným integrátorom, ktorého úlohou je preniesť riešenie do praxe, je spoločnosť DATALAN. „Riešenie prinesie nielen efektívnejšie a rýchlejšie procesy, ale aj jednoduchší prístup k elektronickému spisu, pričom samozrejmosťou je vysoká miera ochrany a kontroly nad operáciami so spisom“, vysvetľuje Ľuboš Petrík z DATALANu.

V prípade vývoja podobného riešenia pre justíciu odborníci pamätali aj na špecifickú slovnú zásobu a spôsob vyjadrovania bežný na súdoch. Problémom tak nie sú ani špecifické výrazy či skratky typu „hliadka PMJ KR PZ Bratislava“ či „ expertízou KEÚ PZ Bratislava pod č.p.: PPZ-9475/KEU-BA-EXP-2009 bolo zistené…“. Vďaka tomu je vyvíjaný systém rozpoznávania reči výhodný nielen pre justíciu a súdne konania, ale aj pre advokátov a notárov. Všetkým účastníkom súdnych konaní dokáže šetriť nielen čas, ale aj peniaze.
Všetky funkcionality systému majú spoločné menovatele: urýchľujú a zjednodušujú prácu, šetria peniaze a zvyšujú efektivitu nielen súdov, ale aj advokátskych kancelárií či notárskych úradov. Sú jednoznačnými krokmi vpred v procese digitalizácie justície, ktorá by mala v konečnom dôsledku viesť k tomu, aby Slovensko nepatrilo v oblasti vymožiteľnosti práva už chronicky k tým najhorším na svete.

O spoločnosti DATALAN, a.s.
Spoločnosť DATALAN pôsobí na slovenskom trhu od roku 1990 a v súčasnosti je popredným poskytovateľom informačných technológií na Slovensku a v okolitých krajinách. Dôkazom toho je ocenenie IT firma roka, 3. miesto v kategórii Firma roka TREND TOP 2010 a najvýznamnejšie partnerské ocenenia medzinárodných IT spoločností. Hlavnými oblasťami pôsobenia spoločnosti DATALAN sú infokomunikácie, softvér, outsourcing a cloud. Vďaka skúsenému tímu odborníkov, ktorí sú držiteľmi viac než 600 platných odborných certifikátov, spoločnosť úspešne zrealizovala mnohé rozsiahle projekty v oblasti správy dokumentov a informácií, riadenia procesov a spolupráce, optimalizácie IT infraštruktúry, outsourcingu IT a dodávok hardvéru. Prioritou spoločnosti DATALAN je zodpovedné podnikanie a kvalita poskytovaných riešení a služieb, čo potvrdzujú aj európske certifikáty manažérstva kvality ISO 9001:2008, ISO 14001:2004, OHSAS 18001:2007 a ISO/IEC 27001:2005.

PR Servis je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk.

K téme

Kde zlyhali ženy v IT? Podovolenková nostalgia je bežná. Pomôžu nové záľuby alebo zmena návykov

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Informačné technológie

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.