PELLEGRINI: Novela zákona o e-Gov ľuďom uľahčí život a štátu ušetrí peniaze
BRATISLAVA 31. októbra –
„Novela zákona o e-Governmente nepridáva žiadne povinnosti občanovi, naopak, mala by mu zjednodušiť život pri komunikácii s verejnou správou,“ uviedol podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini. Právna norma z dielne jeho úradu vstúpi do platnosti 1. novembra.
Zavádzajú sa aj sankcie pre úrady, ktoré sa nepripravia a budú pokračovať v doterajšom tzv. papierovom prístupe. „Nie všetky úrady si plnia svoje úlohy, ktoré im vyplývajú zo zákona o e-Governmente, preto sme zaviedli sankcie v niekoľkých úrovniach, podľa stupňa porušenia zákona. Máme tak reálny a účinný nástroj na vymáhanie plnenia si zákonných povinností zo strany rezortov a orgánov verejnej správy,” zdôraznil P. Pellegrini. Úrad podpredsedu vlády teraz pomáha jednotlivým rezortom využiť určené prechodné obdobia a riešiť konkrétne problémy, napríklad prostredníctvom individuálnych konzultácií.
Novela zákona prinesie zjednodušenie podpisovania elektronických podaní, online platby kartou za elektronické služby štátu či jednotné úradné doručovanie. „Za služby štátu budeme môcť postupne zaplatiť klasickou platobnou kartou aj cez portál slovensko.sk. Budeme môcť platiť tak, ako sme zvyknutí napríklad pri bežnom nákupe leteniek,“ dodal vicepremiér Pellegrini. Testovacia prevádzka online platieb na služby ministerstva vnútra by mala začať už počas novembra tohto roka, všetky úrady by mali na ňu povinne nabehnúť najneskôr v apríli budúceho roka.
Novela e-Gov zákona sa zameriava v prvom rade na zjednodušenie výkonu verejnej moci elektronicky a na optimalizáciu výdavkov. Prostriedky za hardvér a softvér ušetrí štátu postupná migrácia centrálnych systémov na vládny cloud ako aj posilnenie budovania centrálnych blokov. To znamená, že tam, kde už existuje centrálne riešenie, si ministerstvá a úrady nebudú môcť vytvárať vlastné.
„Vyvinuté systémy sa budú prepoužívať medzi inštitúciami, namiesto toho, aby štát investoval verejné zdroje viackrát za to isté,“ povedal podpredseda vlády.
Úsporu prinesie aj povinné centrálne doručovanie úradných rozhodnutí. Občanom, ktorí majú aktivovanú e-schránku, bude úradná pošta chodiť elektronicky, a tým, ktorí ju nemajú, príde v papierovej forme tzv. listinný rovnopis klasickou poštou. Rezorty tak nebudú rozosielať milióny úradných rozhodnutí vo vlastnej réžii, ale z jediného miesta, čo prinesie veľké zníženie nákladov.
Komunikačný odbor
Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu