PELLEGRINI: Elektronické podávanie žiadostí o eurofondy odbúra časť byrokracie
BRATISLAVA 24. apríla -Podpredseda vlády Peter Pellegrini spustil opatrenia na výrazné zníženie byrokracie a zjednodušenie žiadostí o príspevok z eurofondov. Spolu s ministrom hospodárstva Petrom Žigom predstavili historicky prvú výzvu, kde je možné elektronické podanie žiadosti. Pilotný projekt sa týka oblasti podpory malých a stredných podnikov v kreatívnom priemysle v rámci operačného programu Výskum a inovácie. Zároveň zaniká povinnosť podávať množstvo príloh k žiadosti o príspevok o nenávratný finančný príspevok (NFP). Úrady vďaka systému „jedenkrát a dosť“ budú využívať dáta z dostupných registrov, žiadatelia ušetria čas i financie.
„Som rád, že môžeme zaviesť ďalšie opatrenie v rámci iniciatívy „Jedenkrát a dosť“ a aj v oblasti eurofondov. Zníženie byrokracie, elektronické podanie žiadosti a zrušenie príloh, ktoré považujeme za nadbytočné, je konkrétnym výsledkom našej snahy. V 21. storočí musia úrady využívať dostupné registre, ľudia môžu ušetrený čas venovať kvalitnejšej príprave obsahov svojich projektov. Každý občan aj firma na Slovensku už má zriadenú svoju elektronickú schránku, podávanie žiadostí elektronicky tak môžu zrealizovať z pohodlia domova či svojej kancelárie“, vysvetlil vicepremiér Peter Pellegrini. „Nezanedbateľné bude aj ušetrenie desiatok eur na poplatkoch pri vybavovaní potvrdení, ale aj stoviek eur na využívané konzultačné spoločnosti“, dodal.
Počet povinných príloh k žiadosti o príspevok sa významne zníži. Kým doteraz musel žiadateľ ako povinné prílohy žiadosti o NFP predkladať viaceré potvrdenia od štátnych orgánov a inštitúcií (napríklad daňového úradu, od všetkých zdravotných poisťovní, či Sociálnej poisťovne), po novom budú tieto údaje získavať riadiace orgány priamo z dostupných registrov.
Zároveň sa zavádza výlučne elektronické podanie žiadosti o nenávratný finančný príspevok. Žiadateľ pripraví žiadosť o príspevok spolu s prílohami elektronicky, žiadosť následne podpíše kvalifikovaným elektronickým podpisom a zašle ju prostredníctvom svojej elektronickej schránky na www.slovensko.sk riadiacemu orgánu. Nemusí teda svoju žiadosť tlačiť a zasielať poštou. Právnické osoby ako žiadatelia príspevkov z EŠIF, tak získajú ďalšiu možnosť ako môžu aktívne využiť svoju elektronickú schránku a aktivovaný občiansky preukaz s čipom.
Tento postup môžu využiť už pri aktuálnej Výzve na podporu malých a stredných podnikov v kreatívnom priemysle v rámci operačného programu Výskum a inovácie, ktorej garantom je Ministerstvo hospodárstva SR. Celkovo je na projekty je pripravených 4 000 000 EUR.„Ministerstvo hospodárstva tvrdo pracuje na postupnom odstraňovaní byrokracie a táto nová forma žiadostí je typickým príkladom. Administratívnu záťaž, ktorej sa zbavia žiadatelia, budú odteraz riešiť naši úradníci. Aj takouto formou podporíme podnikateľský sektor a už čoskoro predstavíme celý balík podobných opatrení v ďalších oblastiach“, zdôraznil ministerhospodárstva Peter Žiga.
Zámerom výzvy je stimulovať inovácie v podnikateľských aktivitách kreatívneho priemyslu založené na kreativite, tvorivosti, zručnostiach a talente. Špecifickým cieľom je Nárast podielu ziskových MSP v Bratislavskom kraji. Z hľadiska zamerania projektu sú oprávnené projekty zamerané na počítačové programovanie (okrem tvorby počítačových hier); architektonické činnosti; reklamné agentúry a špecializované dizajnérske činnosti.
V rámci predkladaných projektov môžu firmy nakúpiť nový dlhodobý majetok, ktorý bude využívaný pri tvorbe nového alebo inovovaného produktu žiadateľa, resp. pri inovácii produkčného procesu. Súčasne môže žiadateľ v rámci projektu realizovať aj zavádzanie nástrojov elektronického podnikania, marketingové aktivity v oblasti kreatívneho priemyslu či zvyšovanie zručností a kompetencií žiadateľov a ich zamestnancov v oblasti kreatívneho priemyslu (s výnimkou legislatívou požadovaných školení ako napr. školenie BOZP).
Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu (ÚPVII) plánuje v rámci kontroly jednotlivých výziev nabádať riadiace orgány, aby taktiež zaviedli do praxe navrhnuté opatrenia a zjednodušili prípravu žiadostí o NFP pre žiadateľov. Z predbežných analýz sa sumárny ekonomický prínos zavedenia aktuálnej elektronickej výzvy a zrušenia povinnosti predkladať potvrdenia pohybuje na úrovni od 3,5 mil. EUR do 6,7 mil. EUR.
ÚPVII plánuje v blízkej budúcnosti predstaviť aj ďalšie zjednodušenie elektronického podania žiadosti o NFP, a to prostredníctvom integrácie systému ITMS2014+ s Ústredným portálom verejnej správy. Plánované sú aj zmeny na podporu čerpania, napríklad zjednodušené vykazovanie výdavkov.
Komunikačný odbor
Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu