Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
11. mája 2016 PR správyKultúra od PRservis.skSITA Diskusia()

Národná cena za komunikačný dizajn 2016 – výstava finalistov

Výstava finalistov Národnej ceny za komunikačný dizajn 2016 prináša prierez toho najkvalitnejšieho, čo na Slovensku vzniklo za posledné tri roky. Do finále vybrala v apríli medzinárodná odborná porota 134 prác. „Prihlásené práce boli veľmi rozmanité, ale spájalo ich jedno: prekvapivo vysoká úroveň. Pre mňa to bol jeden z najkrajších momentov tohoto ročníka. Nevyberalo sa spomedzi nich ľahko, o to náročnejšia bola práca poroty. Aj touto cestou preto úprimne ďakujem všetkým autorom, ktorí prihlásili svoje práce – je naozaj perfektné vidieť, ako v priebehu rokov rastú nároky klientov a s nimi sa zvyšuje aj kvalita ponuky. Slovensko má obrovský potenciál v kreativite ľudí: nesmieme ho premrhať,“ odpovedá na otázku o úrovni prihlásených prác jeden z členov medzinárodnej poroty Peter Hajdin.

Čo označujeme výrazom komunikačný dizajn a čo na výstave uvidíte?. Najväčšie zastúpenie a vysokú úroveň má knižný dizajn, či grafická úprava časopisov, vrátane istého typu ilustrácie. Súčasťou výstavy sú grafické úpravy kníh známych literátov, ako napríklad edícia celoživotného diela Rudolfa Slobodu, ale aj autorské publikácie ako Cvernovka, Neón a reklamná typografia do roku 1989 na východe Slovenska či Hávedník.

Nájdete tu aj mnohé komunikačné kampane a korporátne identity. Patria sem napríklad vizuálna identita relácie RTVS „Večera s Havranom“, nový kreatívny koncept televízneho identu programových služieb RTVS – Jednotky a Dvojky, ale aj vizuálne identity veľkých či menších podujatí ako Biela noc, Febiofest, Cena Oskára Čepana, Radio_Head Awards či [fjúžn]. Nechýbajú tiež komunikačné kampane zabehnutých inštitúcií ako SNG, Artfórum či Kasárne/Kulturpark.

Dôležitou súčasťou je aj písmo a jeho využite v rôznych oblastiach, od kníh, časopisov či novín, až po komunikáciu v priestore. Autori sa pri tvorbe nových fontov inšpirujú rôznymi vecami, od legendárnych céčok, na základe ktorých vznikol font Céčkoslovensko či hviezdami a hmlovinami, ako v prípade písma Nebula-XY. Pozoruhodné sú aj „Typoobjekty“, teda písmo použité v priestore. Napríklad v podobe stojanu na bicykle.

Za pozornosť stoja tiež projekty z oblasti mutimediálneho dizajnu, ako postdigitálna interaktívna kniha LookBook, ktorá v sebe spája tlačený a premietaný obraz, alebo seriál HiStory, ktorý nápadito prepája dve historické udalosti odohrávajúce sa v rovnakom čase v dejinách.

Na výstave nájdete mnoho nových mien začínajúcich grafických dizajnérov, ktorí už počas štúdií dosahujú vysokú kvalitu prác. Nechýbajú ani zavedení autori, ako Boris Meluš, Pavlína Morháčová, Matúš Lelovský, Braňo Matis, Martin Mistík, Veronika Obertová, Michaela Čopíková, Samuel Čarnoký, Ján Šicko, Marcel Benčík, Daniela Olejníková a ďalší.

Výstavu, ktorá je doposiaľ najväčšou prehliadkou aktuálneho komunikačného dizajnu na Slovensku nájdete v priestoroch galérie Satelit a v Podkroví Slovenského múzea dizajnu v bývalých Hurbanových kasárňach v Bratislave. Výstava potrvá od 11. mája do 10. júla 2016. V čase od 11. do 26. mája budú môcť návštevníci vyberať priamo na výstave svojho favorita na udelenie Ceny verejnosti. Svoju cenu udelia aj zástupcovia médií.

Na slávnostnom vyhlásení výsledkov 27. mája 2016 budú odovzdané tieto ceny:

Národná cena za komunikačný dizajn 2016
Národná cena za experimentálny komunikačný dizajn 2016,
Národná cena za študentský komunikačný dizajn 2016 (Cena ministra školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky za študentský komunikačný dizajn)
Cena ministra kultúry SR
Cena za komunikačný dizajn 2016 – 2 ceny
Cena poroty
Cena novinárov

Vyhlásené budú aj nominácie na Cenu ministra hospodárstva SR. Víťaz kategórie študentský komunikačný dizajn získa mesačný rezidenčný pobyt v unikátnom kreatívnom priestore Nova Iskra v Belehrade vďaka partnerovi súťaže Creative Industry Košice. Vďaka partnerovi súťaže – Goetheho inštitút v Bratislave – bude mať víťaz kategórie experimentálny komunikačný dizajn zabezpečený pobyt v Berlíne spojený s účasťou v jednom z kreatívnych kurzov Berlin Summer University of the Arts. Všetci ocenení získajú predplatné časopisu Designum 2016.

Kontakt:
Slovenské centrum dizajnu, Jakubovo nám. 12, P. O. box 131, 814 99 Bratislava
www.scd.sk
RNDr. Margita Michlíková, +421918/110255, ncd@scd.sk
Mgr. Lenka Bednárová, PR, +421 910 907 805; lenka.bednarova@scd.sk

Organizátori:
Slovenské centrum dizajnu, Ministerstvo kultúry SR

Spolupráca:
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR
Ministerstvo hospodárstva SR

Partneri:
Slovenské múzeum dizajnu
Satelit
Vysoká škola výtvarných umení
DAAD
Creative Department
Creative Industry Košice
Goetheho inštitút v Bratislave
Berlin Summer University of the Arts
Úrad priemyselného vlastníctva
Pixel Federation

Mediálni partneri:
Designum, DenníkN, 365typo, Informácie, RTVS, Radio Devín, Rádio_FM, SITA, Webnoviny, Designby, Citylife, Design Cabinet.CZ, CZECHDESIGN.CZ, Sketcher, Čerstvé Ovocie, DeTePe, DesignMag, ASIL, PrintProgress, Trendy Bývanie

PR Servis je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .

tk

K téme

Darovať radosť je najväčšia výhra TIPOS sa stal generálnym partnerom slovenského biatlonu

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Kultúra

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.