Nadácia Poštovej banky podporí trojgeneračné projekty
BRATISLAVA 2. mája – Viete, čo môže spájať mladých, ekonomicky aktívnych a seniorov? Dobrovoľníctvo, zdieľanie vzájomných skúseností a nápadov, ako aj spoločné trávenie času. Nadácia Poštovej banky spúšťa ďalšie kolo úspešného grantového programu Nápad pre 3 generácie. Ten sa zameriava na podporu dobrovoľníckych aktivít, na realizácii ktorých sa budú podieľať všetky tri generácie.
Obnova verejných priestranstiev, spoločné trávenie voľného času, zdravší životný štýl, voľnočasové aktivity, podelenie sa o vzácne skúsenosti. Nadácia Poštovej banky podporí najlepšie dobrovoľnícke projekty v celkovej výške 20 tis. eur, pričom jeden projekt môže získať maximálnu podporu 2 tis. eur. Verejnosť môže prihlásiť svoje projekty už od dnes do 6. júna 2016, a to prostredníctvom formulára na webe www.pre3generacie.sk.
„V dnešnom rýchlom svete sme často svedkami toho, že ľudia na seba nemajú čas, namiesto osobných stretnutí riešime veci mnohokrát telefonicky alebo emailom. Sme zahltení pracovnými povinnosťami a zabúdame udržiavať kontakty s našimi rodičmi či starými rodičmi, ktorí sa tak môžu cítiť osamelo. Našim cieľom je práve preto podporiť spoluprácu medzi tromi generáciami, a pritom ešte aj pomáhať. Prostredníctvom dobročinných aktivít chceme posunúť bližšie k sebe tieto skupiny ľudí, umožniť im spoločne tráviť čas a venovať sa jeden druhému,“ uvádza Andrej Zaťko, generálny riaditeľ Poštovej banky a ambasádor projektu.
Ako blízka je Slovákom myšlienka dobrovoľníctva?
Poštová banka sa v spolupráci s prieskumnou agentúrou 2muse pozrela pri tejto príležitosti na to, ako sú na tom Slováci s dobrovoľníckymi aktivitami*. Potešujúce je, že počet tých, ktorí vo svojom voľnom čase dobrovoľníčia, narastá. Najaktívnejší sú pritom mladí vo veku 15-28 rokov a starší nad 57 rokov. Formálnym aj neformálnym dobrovoľníckym aktivitám sa venuje tretina z nich.
Najviac tých, ktorí sa venujú formálnemu dobrovoľníctvu, teda v prospech niektorej z organizácii, nájdete v Žilinskom kraji (44 %). O tom, že nejde iba o jednorazovú záležitosť svedčí aj fakt, že takmer dve tretiny sa zúčastňujú formálnych dobrovoľníckych aktivít dlhodobo. Najviac opýtaných (39,3 %) podporuje dobrovoľníctvo raz alebo dvakrát ročne.
Každý štvrtý opýtaný v uplynulom roku dobrovoľničil neformálne, teda vykonával aktivity, ktoré neboli v prospech alebo prostredníctvom nejakej organizácie. Išlo pritom najmä o susedskú výpomoc (72 %), ale aj prácu v prospech životného prostredia či komunity a zvierat (43 %). Z pohľadu regiónov sa dobrovoľníckym aktivitám najviac venujú v Trenčianskom kraji (28,3 %).
Nedostatok informácii je najčastejším dôvodom, pre ktorý sa ľudia do dobrovoľníckych aktivít naopak nezapájajú. Ako uvádzajú, informácie tohto druhu nie sú pre nich bežne dostupné či dostatočne viditeľné (36 %).
Nápad pre 3 generácie – užitočné informácie
Všetci, ktorí prejavia záujem zapojiť sa do projektu môžu prihlasovať svoje nápady prostredníctvom formuláru na webe www.pre3generacie.sk. V prvej fáze vyberie hodnotiaca komisia Nadácie Poštovej banky najlepšie projekty, ktoré podporí sumou 19 500 eur. Následne v druhej fáze, ktorá štartuje 27. júna, bude môcť verejnosť zahlasovať za najlepší projekt, ktorý získa bonus vo výške 500 eur. O finančnú podporu sa môžu uchádzať aktívni občania a iniciatívy, verejnoprospešné organizácie, školy, zariadenia pre seniorov a samosprávy. Hlavnými kritériami pri posudzovaní nápadov bude počet a miera zapojenia ľudí rôznych generácií, prínos pre komunitu a originalita.
* Prieskum prebiehal na prelome rokov 2014 a 2015 formou online opytovania na vzorke 513 respondentov vo veku od 15 do 70 rokov.
PR Servis je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .
bx