MPRV: Slovenskí spotrebitelia dôverujú najviac domácim potravinám
BRATISLAVA 26. júla –
Takmer 60 percent spotrebiteľov považuje slovenské potraviny za kvalitnejšie ako zahraničné. Dôvodom sú čerstvosť a prísnejšia kontrola. Napriek tomu počet vystavení slovenských výrobkov v obchodoch dosiahol len 37%. Hoci záujem je vysoký, obchodné reťazce ich ponúkajú oveľa menej.
„Slovenské potraviny máme plne pod kontrolou doslova od farmy až po regály v obchodoch. Vďaka tomu, že potraviny nemusia cestovať stovky kilometrov, sú aj čerstvejšie,“ vyhlásila Gabriela Matečná, ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR.
Podľa reprezentatívneho prieskumu verejnej mienky, ktorý pre Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV SR) vypracovala agentúra A.K.O., považuje 59% opýtaných slovenské potraviny za kvalitnejšie ako zahraničné a 25% za rovnako kvalitné. Najčastejším dôvodom uvádzajú čerstvosť (48%) a prísnejšiu kontrolu (41%).
Spotrebitelia vnímajú pôvod slovenských potravín najcitlivejšie pri mäse (59%) a pri mliečnych výrobkoch (50%). „Potravinové škandály ako napríklad prípad s pokazeným brazílskym mäsom, nútia spotrebiteľov, aby boli opatrní. U slovenských výrobkov je garancia bezpečnosti vysoká,“ vysvetlila ministerka Gabriela Matečná. „Firmy z potravinárskeho sektora sa neraz sťažujú, že máme veľmi prísne hygienické normy na potraviny, ale vďaka dobrým kontrolám vieme z predaja veľmi rýchlo stiahnuť nebezpečné výrobky. Bolo to práve Slovensko, ktoré ako prvé upozornilo na problém brazílskeho mäsa.“
Slovenský pôvod za dôležitý považuje u mlieka štvrtina (34%) opýtaných, avšak u mliečnych výrobkov až polovica (50%). Slovenský pôvod vajec za dôležitý považuje 30% respondentov, o niečo menej (22%) u hydiny. 30% uviedlo, že slovenský pôvod je pre nich dôležitý pri nákupe zeleniny, kým slovenské ovocie uviedlo len 19% opýtaných. Pri trvanlivých druhoch potravín je miera dôležitosti slovenského pôvodu v rozmedzí 8 – 14%. Najmenej je slovenský pôvod dôležitý pri pochutinách a nápojoch (alkoholických aj nealkoholických). Len 6% opýtaných uviedlo, že slovenský pôvod ich nezaujíma a nie je dôležitý pri žiadnom druhu potravín.
Dlhodobým cieľom rezortu pôdohospodárstva je zvýšiť podiel slovenských potravín na pultoch reťazcov. Dôvody sú úplne racionálne, podporujeme tým našu ekonomiku, zamestnanosť v regiónoch a najmä vieme ponúknuť spotrebiteľom vysokú kvalitu a čerstvosť. MPRV na podporu predaja slovenských potravín realizuje viacero projektov. Najviditeľnejším marketingovým nástrojom je Značka kvality SK. Tohtoročnou novinkou budú regionálne pulty, vďaka ktorým môžu lokálni producenti potravín dodávať svoje potraviny do obchodov vo vzdialenosti 50 kilometrov.
Michal Feik
odbor komunikácie a marketingu