MF SR: Verejné výdavky
BRATISLAVA 30. augusta (SITA) –
Dôležitejšia než celková výška verejných výdavkov je väčšinou ich štruktúra. Teda výška výdavkov v jednotlivých sektoroch (vzdelávanie či obrana, atď.) v eurách či ako podiel na HDP alebo celkových verejných výdavkoch. Na tejto linke nájdete prehľadnú interaktívnu kalkulačku, zostavenú z údajov Eurostatu, ktorá podobné porovnania uľahčí:
http://www.mfsr.sk/Default.aspx?CatID=8270
Kalkulačka slúži na jednoduché porovnanie štruktúry verejných výdavkov Slovenska s rôznymi benchmarkmi. Zobrazuje výšku výdavkov v jednotlivých oblastiach, ktorá je vyjadrená ako podiel na HDP alebo na celkových verejných výdavkoch. Výsledný graf zobrazuje zmenu (percentuálnu aj absolútnu) potrebnú na to, aby sa výdavky v SR dostali (stúpli alebo poklesli) na úroveň benchmarku. Je tiež možné sledovať len primárne verejné výdavky (t.j. bez úrokových nákladov). Dáta sú členené podľa klasifikácie funkcií verejnej správy COFOG.
Výhodou uvedeného porovnania je, že zachytáva celé výdavky verejnej správy a je medzinárodne porovnateľné. Takéto porovnanie má aj niekoľko obmedzení, ktoré je potrebné zohľadniť pri interpretácii dát:
– V niektorých oblastiach (napr. vzdelávanie a zdravotníctvo) sa na medzinárodné porovnania verejných výdavkov využívajú aj iné metodiky. Výdavky vykazované v týchto metodikách sú pritom rozdielne. Ide konkrétne o „The System of Health Accounts“ pre zdravotníctvo a „UNESCO-UIS/OECD/EUROSTAT (UOE) data collection“ pre vzdelávanie.
– Veľkosť verejných výdavkov je niekedy lepšie porovnávať cez jednotkové náklady (napr. výdavky na žiaka, výdavky na dôchodcu, resp. mieru penzijne náhrady), pretože objem výdavkov do príslušnej oblasti je ovplyvnený napr. počtom študentov, dôchodcov či nezamestnaných. Ako príklad, v sociálnom systéme máme menej dôchodcov a viac nezamestnaných, než v porovnateľných krajinách.
– Pri medzinárodnom porovnaní je obmedzením, že časť výdavkov skončí na príjmovej strane rozpočtu (napr. DPH). Čo pri rozdielnych sadzbách DPH, či rôznych zdaneniach (napr. penzií) môže skresľovať vykazované výdavky. Podobne, niektorá krajina môže verejnú službu poskytovať cez výdavky, iná krajina cez daňové úľavy, čo sa na výdavkoch neprejaví a skreslí to ich porovnanie. V návrhu rozpočtu verejnej správy na budúce roky prvýkrát vykazujeme aj tieto takzvané daňové výdavky. Nie sú však zatiaľ k dispozícii podľa sektorov, či porovnateľné medzinárodne.
– Pri rozhodovaní o alokácii zdrojov odporúčame vylúčiť z celkového balíka úroky, ktoré platíme za štátne pôžičky.
– Problémom pre porovnanie môžu byť aj kapitálové výdavky v prípade, že niektoré krajiny investovali v minulosti málo a následne dobiehajú zameškané investície, platí to aj opačne.
P. S. Kalkulačku zverejňujeme, aby sme uľahčili porovnanie množstva verejných peňazí v jednotlivých sektoroch na Slovensku so zahraničím, pri zohľadnení veľkosti štátu či veľkosti ekonomiky. Po chvíľke hrania s ňou uvidíte, prečo sú výroky ako „chronicky podfinancované zdravotníctvo“ či „štedrý sociálny systém“ na Slovensku neopodstatnené.
Vyhlásenia a oznamy je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .
jb;me