MF SR: IFP – Konsolidačné úsilie
BRATISLAVA 9. novembra (SITA) –
Jedným zo zaujímavých ukazovateľov, ktorý sa objavil v nedávno zverejnených správach o slovenskej rozpočtovej situácii, je aj takzvané konsolidačné úsilie. Možno stojí za to uviesť k nemu niekoľko neformálnych poznámok.
Konsolidačné úsilie je zmena upraveného deficitu verejných financií medzi dvoma rokmi dosiahnutá trvale pôsobiacimi opatreniami. Headlinový deficit sa očisťuje o to, či je ekonomika prehriata či podchladená (o fázu hospodárskeho cyklu) a o široké spektrum jednorazových či dočasne pôsobiacich opatrení.
Neexistuje jednotná metodika na výpočet konsolidačného úsilia, ide o zatiaľ neustálenú konvenciu. Dá sa to ilustrovať na príklade odlišných odhadov tohto ukazovateľa, ktoré včera pre Slovensko zverejnila Európska komisia a Rada pre rozpočtovú zodpovednosť (pre porovnanie aj názor IFP). Rozdiely sú veľké najmä v rokoch, v ktorých dochádza k významnej konsolidácii.
ESA95, % HDP 2011 2012 2013
EK (s penzijnou reformou) 2 0,3 1,9
RRZ (bez p. m.*) 3,3 0,1 1,3
RRZ (s p. m.) 2,9 0,1 1,2
IFP (s penzijnou reformou) 3 0,3 1,9
IFP (bez penzijnej reformy) 3 0,1 1,5
*RRZ okrem samotného konsolidačného úsilia uviedla aj štyri memorandové položky, ktoré sú podľa nej na diskusiu. Sú to jednorazové vplyvy menšie než 0,05%, bankový odvod, predaj ropných rezerv, a dočasné zvýšenie DPH.
Odborná diskusia sa dnes na Slovensku vedie najmä v štyroch otázkach:
Očistenie o fázu hospodárskeho cyklu
Nie je ľahké odhadnúť, o koľko je ekonomika nad či pod svojím dlhodobým potenciálom. IFP už niekoľko rokov upozorňuje, že metodika EK nie je ideálna.
Dočasné zvýšenie DPH v roku 2011 z 19% na 20%
Všetci sa zhodujú, že ide len o dočasné opatrenie (skončí, keď deficit klesne pod 3% HDP). No niektoré názory hovoria, že z konsolidačného úsilia roku 2011 ho je možné očistiť až vtedy, keď bude toto zníženie zapracované do oficiálnej vládnej daňovej prognózy. Daňová prognóza, ktorá slúžila ako podklad pre zostavenie rozpočtu, nepredpokladala toto znižovanie, keďže v čase jej prípravy ešte neboli definitívne schválené ciele rozpočtu, a pri daňových prognózach konzistentne uplatňujeme pravidlo nezmenených vládnych politík. IFP plánuje zahrnúť vplyv zníženia sadzby DPH do daňových prognóz pri ich najbližšej aktualizácii začiatkom roku 2013, keďže po schválení návrhu rozpočtu už bude súčasťou predpokladaných vládnych politík. Bez ohľadu na to, keďže už dnes vieme, že toto opatrenie skončí (ak nie v 2015, tak v 2016), nemá zmysel ho nepokladať za dočasné.
Bankový odvod
Sadzba bankového odvodu sa po naakumulovaní 500 miliónov eur zníži z 0,4% na 0,2% (pravdepodobne od roku 2015). Ďalšie zníženie sadzby (na 0,1%) nastane po naakumulovaní 750 miliónov eur a sadzba klesne na nulu po tom, čo prostriedky dosiahnu 1,45% hodnoty celkových aktív bankového sektora. Preto nie je podľa niektorých názorov správne pokladať celý bankový odvod za konsolidačné úsilie. Keďže legislatíva predpokladá, že sa po prípadnom použití peňazí na sanáciu bankového sektora alebo po zvýšení objemu bankových aktív odvod opäť zvýši, myslíme si, že spĺňa charakteristiku opakujúceho sa opatrenia.
Penzijná reforma
Diskusia spočíva v tom, či ju pokladáme za jedno opatrenie, alebo za súbor dvoch opatrení (1. zmeny v prvom pilieri 2. zmeny v druhom pilieri), ktoré sa majú posudzovať osobitne. Ak ide o jedno opatrenie, spĺňa kritérium medziročnej redukcie strednodobého deficitu dlhodobo pozitívnymi opatreniami. Zníženie odvodu do kapitalizačného piliera je aj vo veľmi dlhom strednodobom horizonte fiškálne pozitívne. Jeho veľmi dlhodobé nepriaznivé vplyvy sú viac než kompenzované úpravou budúcich nárokov z prvého piliera. Ak sa naopak rozdelí na dve opatrenia, prvý pilier sa do konsolidačného úsilia nekvalifikuje preto, lebo väčšina pozitívnych zmien sa v budúcom roku neprejaví, a druhý pilier preto, že jeho úvodný pozitívny príspevok nie je trvalý.
Najmä posledný bod ukazuje, že hoci je konsolidačné úsilie informatívnejším ukazovateľom ozdravovania verejných financií než len jednoduchý rozdiel medzi deficitmi v dvoch po sebe nasledujúcich rokoch, je do istej miery arbitrárny a na diskusiu. Dokonalejším ukazovateľom ozdravenia verejných financií než konsolidačné úsilie – ktoré je do veľkej miery konvenciou – je zmena ukazovateľa dlhodobej udržateľnosti verejných financií. Na jeho kvantifikáciu RRZ v decembri 2012 sa tešíme.
Martin Filko
riaditeľ IFP
Vyhlásenia a oznamy je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .
jb