Jedna pätina účtovníkov už zažila zásadný konflikt záujmov
BRATISLAVA 23. apríla – Až 18 percent účtovníkov už bolo postavených pred zásadné rozhodnutie medzi verejným záujmom, záujmom zamestnávateľa a osobným záujmom. Boli napríklad požiadaní o zástavu rovnakých pohľadávok viacerým bankám, odpisy majetku v rozpore s jeho životnosťou alebo o redukciu informácií v účtovnej závierke pod úroveň vyžadovanú zákonom.
Ukázal to aktuálny prieskum globálnej Asociácie profesných účtovníkov ACCA, ktorého sa zúčastnilo 271 účtovníkov zo Slovenska a Českej republiky. Z odpovedí ďalej vyplynulo, že finanční manažéri by podľa 51 % opýtaných mali jednať predovšetkým vo verejnom záujme. V skutočnosti však podľa 85 % respondentov jednajú v záujme svojich zamestnávateľov alebo zadávateľov.
„Finanční manažéri produkujú obraz hospodárenia firmy v očiach štátu, investorov a verejnosti. Musíme preto rozhodne posilniť váhu verejného záujmu v ich práci,“ uviedla Kateřina Benešová, riaditeľka ACCA pre Českú republiku, Slovensko a Maďarsko.
Dôveryhodnosť a osobná integrita sú po technických účtovníckych znalostiach dve najdôležitejšie súčasti profesného vybavenia účtovníkov. Pre osobnú a profesionálnu kvalitu účtovníkov je pritom takmer podľa 80 % respondentov dôležité členstvo v profesijných organizáciách.
Z výskumu ACCA ďalej vyplynulo, že finanční manažéri nesú zásadnú časť zodpovednosti za fungovanie a komerčný úspech firmy. Vnímaní sú tak aj zamestnávateľmi. Až 48 % účtovníkov sa cíti byť v roli business partnera svojho zamestnávateľa alebo zadávateľa.
Od finančných manažérov ďalej závisí stabilita finančných trhov a prosperita ekonomiky. Menej zodpovednosti účtovníci cítia za riešenie nezamestnanosti a environmentálnych problémov.
„Ekonomické turbulencie posledných piatich rokov nezhoršili podľa približne polovice účtovníkov ich reputáciu. Tá zostala prevažne rovnaká, alebo sa dokonca zlepšila. Účtovníci cítia, že i naďalej zastávajú veľmi vitálnu úlohu v ekonomike. Požiadavky ich zadávateľov sú však v mnohých prípadoch v rozpore s ich profesijnou etikou. To je kritické miesto profesie a tiež nášho celého hospodárstva,“ dodala Kateřina Benešová.
PR Servis je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk.