IVRA k poradovníkom v sociálnych službách
BRATISLAVA 28. novembra – Národná rada SR na tohto týždňovom zasadnutí prijala ďalšiu úpravu zákona o sociálnych službách, ktorou ponechala pôsobnosť obce, VÚC a zariadenia sociálnych služieb ako rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie pri rozhodovaní o zaradení do poradovníka čakateľov na poskytovanie starostlivosti v zariadení sociálnych služieb až do 31. decembra 2015. Dôvodom zachovania rozhodovacej pôsobnosti príslušných orgánov je zabezpečiť transparentnosť prijímania klientov do zariadení sociálnych služieb, nakoľko prístup k sociálnym službám je nedostatočný a skoro 10.000 „čakateľom“ je upieraný ich zákonný nárok.
IVRA už dlhodobo presadzuje model prijatý v krajinách, ako Nemecko, Česko, Rakúsko, ktorý poskytuje príspevok na starostlivosť, a to ako štátnu dávku priamo prijímateľom sociálnej služby. Uvedený model by bol okamžitým riešením situácie pre skoro 10.000 seniorov a ZŤP „čakateľov“, pretože by si mohli zabezpečiť starostlivosť podľa vlastných potrieb. V súčasnosti je príspevok poskytovaný priamo zariadeniam sociálnych služieb, a to verejným aj neverejným. IVRA presadzuje príspevok na starostlivosť aj so zreteľom na vytváranie nových pracovných opatrovateľských miest, a to najmä v obciach, kde by sa týmto spôsobom mohlo vytvoriť niekoľko tisíc nových pracovných miest. V súčasnosti mestá a obce žiadajú 2 eurá na hodinu a viac za opatrovateľskú službu, čo je 320 eur mesačne. Avšak bez príspevku na starostlivosť ako štátnej dávky si túto položku seniori a ZŤP nedokážu zaplatiť. Priemerná výška starobného dôchodku na Slovensku je 360 , invalidného dôchodku s mierou postihu
nad 70% je 321 , priemerný invalidný dôchodok 245 .
IVRA zároveň pripomína, že prijatá novela nerieši zákonom ukotvené porušovanie základných práv a slobôd osôb so zdravotným postihnutím, seniorov a ich rodín, ktoré spôsobila najmä právna úprava zákona č. 50/2012 Z.z. prijatej vládou Ivety Radičovej. Ide najmä o preferovanie samoplatcov prostredníctvom par.51a), podľa ktorého sa samoplatcovia nemusia podrobiť posudzovania z hľadiska odkázanosti na sociálnu službu. Zariadenie poskytujúce nejaký druh sociálnej služby si takto môže vyberať prijímateľov sociálnej služby. Avšak podľa uznesenia Európskeho parlamentu z júla 2011 toto odporuje povahe sociálnej služby, a zákon by nemal pripustiť diskrimináciu prijímateľov na základe majetku a príjmu. Týmto sú pre „čakateľov“ na sociálnu službu dotknuté ich zákonom garantované a ústavné práva, keď do zariadení sociálnych služieb sa prednostne dostávajú solventnejší seniori.
IVRA zároveň považuje za mimoriadne naliehavé zabrániť rušeniu verejných zariadení sociálnych služieb pre nedostatok financií ako aj neustálemu zvyšovaniu platieb za sociálnu službu sociálne odkázaným občanom a ich rodinám ako i rodičom ZŤP detí. Zákon o sociálnych službách nezaručuje prístup k cenovo dostupným sociálnym službám a nedáva ani možnosť výberu sociálnej služby. IVRA okrem zavedenia príspevku na starostlivosť ako štátnej dávky priamo prijímateľom sociálnej služby požaduje aj zavedenie maximálnych platieb pre prijímateľov a vypracovanie záväzných štandardov kvality pre poskytovateľov.
Martin Halás
za Inštitút pre výskum sociálno – ekonomických rizík a alternatív
Vyhlásenia a oznamy je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .
es;nr