Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
10. apríla 2015 VyhláseniaŠtátna správa od PRservis.skSITA Diskusia()

IFP: Program stability – ku štrukturálne vyrovnanému rozpočtu

BRATISLAVA 10. apríla –

V pondelok bude tripartita rokovať o informácii ku programu stability, ktorý načrtáva strednodobú fiškálnu stratégiu vlády pre európske aj domáce publikum. Deficit verejných financií Slovenskej republiky zotrval pod úrovňou 3 % HDP aj v prvom roku po vystúpení z procedúry nadmerného deficitu. Podľa predbežných údajov dosiahol v roku 2014 úroveň 2,87 % HDP. Znižovanie deficitu verejnej správy smerom k štrukturálne vyrovnanému rozpočtu (MTO) bude pokračovať aj v nasledujúcich rokoch. Návrh východísk rozpočtu na roky 2016 až 2018 predpokladá postupné znižovanie deficitu na 1,93 % HDP v roku 2016, 0,88 % HDP v roku 2017 a 0,53 % HDP v roku 2018. Tomuto plánu zodpovedá priemerné štrukturálne konsolidačné úsilie v rokoch 2015 až 2017 na úrovni 0,5 % HDP a dosiahnutie MTO už v roku 2017.

V roku 2014 potvrdilo Slovensko zníženie deficitu pod úroveň 3 % HDP. Podľa predbežných údajov deficit verejnej správy dosiahol 2,87 % HDP. Pôvodný rozpočtový cieľ bol mierne prekročený (o 0,2 p. b.), predovšetkým kvôli výpadku významnej časti rozpočtovaných dividend na základe rozhodnutia Eurostatu a kvôli korekciám EÚ fondov. Tieto negatívne vplyvy boli kompenzované značne lepšími daňovými príjmami. Odhad hospodárenia verejnej správy v roku 2015 je na úrovni 2,55 % HDP. Očakávaný výsledok je blízko rozpočtovaného cieľa, ktorý zostáva zachovaný. Pozitívne rozpočtové vplyvy sa očakávajú najmä z vyšších daňovo-odvodových príjmov. Hlavným negatívnym rizikom ostávajú aj v roku 2015 korekcie EÚ fondov. Rozpočtový rámec predpokladá do roku 2018 pokračujúce znižovanie schodku verejnej správy. Návrh východísk rozpočtu na roky 2016 až 2018 je zostavený so schodkom na úrovni 1,93 % HDP v roku 2016, 0,88 % HDP v roku 2017 a 0,53 % HDP v roku 2018. Revízia cieľov vychádza najmä z výraznejšieho odhadu podchladenia slovenskej ekonomiky, ako sa pôvodne predpokladalo. Stanovené ciele sú v súlade s európskymi fiškálnymi pravidlami. Po zohľadnení záverov aktuálnej diskusie ohľadne flexibility Paktu stability a rastu na európskej úrovni Európska komisia na Slovensku v rokoch 2014 a 2015 nepožaduje konsolidovať, vzhľadom na nepriaznivé ekonomické podmienky (výrazné podchladenie ekonomiky. Ďalším aspektom flexibility je priame zohľadnenie verejných investícií. Slovensko ako jedna z mála krajín môže využiť tzv. investičnú klauzulu. V praxi to znamená, že dočasná fiškálna expanzia v roku 2014 vo výške 0,7 % HDP neznamenala porušenie európskych pravidiel.

Zdroj: MF SR
Nové rozpočtové ciele predpokladajú dosiahnutia štrukturálne vyrovnaného rozpočtu (strednodobý rozpočtový cieľ, MTO) už v roku 2017, v podobe štrukturálneho deficitu na úrovni 0,5% HDP, pri priemernom konsolidačnom úsilí 0,5 % HDP v rokoch 2015 až 2017. Po jednom z historicky najvýraznejších znížení štrukturálneho schodku v roku 2013 došlo v 2014 k dočasnej fiškálnej expanzii. Následne konsolidácia pokračuje od roku 2015 až do dosiahnutia MTO v roku 2017. Očakávaný výsledok v roku 2015 a stanovené ciele zodpovedajú štrukturálnej konsolidácií vo výške 0,5 % HDP v roku 2015, 0,4 % HDP v roku 2016 a 0,7 % HDP v roku 2017. Fiškálna politika by v roku 2018 mala byť už neutrálna, a prispieť k následnému udržaniu MTO.

Zdroj: ŠU SR, MFSR
Za predpokladu nezmenených hospodárskych politík by celková veľkosť opatrení potrebných na naplnenie rozpočtových cieľov bola na úrovni 0,6 % HDP v roku 2017 a 0,9 % v roku 2018. V roku 2016 naopak existuje za predpokladu nezmenených
hospodárskych politík fiškálny priestor vo výške 0,4 % HDP. Priestor je využitý hlavne na vyššie investície obcí, ktoré už nie sú obmedzené dlhovou brzdou, a na mierny nárast v medzispotrebe. V aktuálnom návrhu východísk rozpočtu nie je zatiaľ špecifikovaná časť opatrení vo výške 0,5 % HDP potrebná na dosiahnutie cieľov v rokoch 2017 a 2018.

Zdroj: MFSR
Verejný dlh v roku 2014 prvýkrát od vypuknutia hospodárskej krízy klesol, o 1 p.b. na úroveň 53,6 % HDP. Za predpokladu naplnenia rozpočtových cieľov bude dlh ako podiel na HDP v celom prognózovanom klesať až k hranici 50 % HDP v roku 2018. V roku 2015 sa očakáva stabilizácia resp. mierny pokles dlhu. Vzhľadom na pokračujúcu konsolidáciu sa od roku 2017 predpokladá primárny prebytok (saldo verejnej správy očistené o úrokové náklady), ktorý spolu s ekonomickým rastom prispeje k
výraznejšiemu poklesu dlhu. Pre posúdenie skutočnej zadlženosti je vhodné sledovať aj vývoj čistého dlhu. Čistý dlh dosiahol na konci roku 2014 výšku približne 50 % HDP a od roku 2015 kopíruje vývoj hrubého dlhu. Na konci prognózovaného obdobia by mal klesnúť až na 46,4 % HDP.

Informáciu nájdete aj na tejto linke:

http://hsr.rokovania.sk/mf0124892015-26/

Samotný program stability dáme do pripomienkovania v druhej polovici budúceho týždňa.

Martin Filko
Hlavný ekonóm a riaditeľ
Inštitút finančnej politiky

Vyhlásenia a oznamy je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .

dn

K téme

MPRV SR : Vzniká Inštitút pôdohospodárskej politiky MF SR: Hlavným ekonómom na ministerstve financií sa stal Biswajit Banerjee

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Štátna správa

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.