IBM: Uberizácia je hlavnou hrozbou konkurencieschopnosti
BRATISLAVA 6. novembra – Trend „uberizácie“ patrí podľa zistení najnovšej IBM C-Suite štúdie k najväčším obavám, s ktorými zápasia vrcholoví manažéri firiem. Zatiaľ čo ešte pred dvomi rokmi očakávalo 43 percent zúčastnených vrcholových manažérov v rámci prieskumu IBM C-Suite štúdie, že budú musieť bojovať o zákazníkov s konkurenciou pochádzajúcou z iného odvetvia, v súčasnosti počíta s takouto mimoodvetvovou konkurenciou až 54 percent riaditeľov firiem.
Výsledky IBM štúdie vychádzajú zo zistení postavených na základe rozsiahleho prieskumu medzi 5 200 generálnymi riaditeľmi firiem, marketingovými riaditeľmi, finančnými riaditeľmi, riaditeľmi informačných technológií a ďalšími vrcholovými manažérmi v podnikoch, pochádzajúcich z 21 odvetví vo vyše 70 krajinách sveta. Do prieskumu boli zapojené aj viaceré slovenské firmy.
Na základe výsledkov najnovšej IBM C-Suite štúdie vrcholoví manažéri v jednotlivých firmách očakávajú, že prebiehajúca konvergencia v priemysle bude mať hlavný dopad na ich podnikanie v najbližších troch až piatich rokoch. Aj preto najvýkonnejšie firmy v jednotlivých priemyselných odvetviach kladú väčší dôraz na využívanie kognitívnych schopností pri svojom podnikaní.
Pokiaľ ide o konkurenciu, riaditelia firiem musia veľmi dobre vyhodnotiť aj hrozby, ktoré mnohokrát nie sú viditeľné, ešte predtým, ako bude neskoro. Podľa výsledkov IBM C-Suite štúdie sa aj preto 24 percent vrcholových manažérov najvýkonnejších podnikov radšej zameriava na tzv. kognitívny computing. To znamená, že zapájajú do svojich systémov kognitívne aplikácie a riešenia, ktoré majú schopnosť učiť sa na základe vlastných skúseností, alebo inštrukcií. Najnovšia IBM C-Suite štúdia odporúča podnikom využívať prediktívnu a kognitívnu analytiku s cieľom lepšie a spoľahlivejšie predvídať, ako sa môže vyvíjať ich oblasť podnikania, aby mohli predbehnúť svoju konkurenciu.
Kým v minulosti býval pre podniky najväčším rizikom nový rival s lepšou alebo lacnejšou ponukou, dnes sú tradičné firmy podnikajúce v jednotlivých odvetviach najviac ohrozované novými hráčmi, postavenými na úplne odlišnom podnikateľskom modeli, sú to spravidla menšie a dynamickejšie firmy, navyše nezaťažené existujúcim legislatívnym rámcom. „Najväčšiu hrozbu pre nás predstavujú noví konkurenti, ktorí vlastne ani nie sú považovaní alebo klasifikovaní za našich konkurentov,“ hovorí Piotr Ruszowski, marketingový riaditeľ cestovnej poisťovne a poskytovateľa zákazníckych a asistenčných služieb Mondial Assistance.
48 percent vrcholových manažérov firiem dopytovaných v prieskume hovorí, že si uvedomujú, že decentralizácia predstavuje pre ich firmu jednu z najnaliehavejších potrieb súčasnosti. 54 percent účastníkov prieskumu sa snaží do svojich firiem prinášať inovácie z externého prostredia a až 70 percent z nich plánuje posilniť partnerskú
Mnoho z opýtaných riaditeľov firiem zúčastnených v prieskume otvorene priznalo, že zistili, aké ťažé je v súčasnosti predpovedať, aká budúcnosť čaká ich odvetvie. Ale napriek tomu, pokiaľ ide o hľadanie a skúmanie nových trendov a technológií, iba polovica z nich využíva spätnú väzbu od zákazníkov. A to aj napriek tomu, že v roku 2013 až 60 percent účastníkov prieskumu k C-Suite štúdii uviedlo, že plánujú proaktívne zapojiť zákazníkov do rozhodovania o budúcnosti ich firiem.
Podľa výsledkov najnovšej C-Suite štúdie sú technológie pre všetkých vrcholových manažérov podnikov, bez ohľadu na ich konkrétnu pozíciu a im zverené právomoci, najdôležitejším vonkajším faktorom ovplyvňujúcim podnikanie firiem. Top manažéri zároveň v prieskume uviedli, že cloud, mobilné riešenia, internet vecí a kognitívny komputing sú tými technológiami, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou prinesú revolúciu do ich podnikania.
Tohtoročná IBM C-Suite štúdia je už v poradí 18. edíciou prieskumu spoločnosti IBM medzi vrcholovými manažérmi firiem. V tomto roku sa do prieskumu zapojilo spolu vyše 5 200 riaditeľov firiem.
PR Servis je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .
bx