Formula 1 v roku 2022
S tohtoročnou sezónou Formule 1 nás čaká veľa zmien. Do platnosti vstúpia nové technické regulácie, ktoré zmenia vzhľad monopostov. Fanúšikovia sa tak môžu opäť tešiť na novinky zo sveta motošportu.
Model Formuly 1 pre rok 2022
Pre rok 2022 nám už usporiadatelia prestavili model Formuly 1, ktorý naznačuje podobu vozidla navrhnutého podľa nových pravidiel. Tímy po prezentácii nenechali na seba čakať a vyhlásili, že monoposty budú vyzerať inak, podľa nimi zistených poznatkov. Každopádne tohtoročná novinka prinesie winglety nad kolesami a kryty kolies, ktoré sme naposledy mohli vidieť vo Formuly 1 v roku 2009. Oba tieto prvky slúžia k tomu, aby lepšie smerovali vzduch. Toto vylepšenie zaistí dostatočný prítlak v blízkosti iného vozidla. Aerodynamike má navyše ešte napomôcť dopredu avizovaná špecialita, a to 18-palcové kolesá s nízkoprofilovými pneumatikami. Tieto novinky okrem vyššie spomínaného, ovplyvnia aj vzhľad predného a zadného spojleru. Jednou z ďalších kľúčových zmien, ktorú však neuvidíme bude podlaha monopostu. Tá zmení svoj plochý tvar. Túto zmenu prinesú Venturiho tunely. Počas vývoja sa však bral ohľad aj na bezpečnosť jazdcov. Nový podvozok má podľa predpisov zvládnuť absorbovať až o 48% viac energie v prípade čelného nárazu a o 15 % viac energie pri náraze zozadu. Tieto nové bezpečnostné regulácie však znamenajú, že hmotnosť monopostu sa zvýši o 5 %. To znamená že váha porastie z pôvodných 752 kilogramov až na 790 kilogramov.
Lepšie závodenie?
Všetky najnovšie technické pravidlá sme mali vidieť už v roku 2021. Avšak ako aj v iných športoch, pandémia koronavírusu nám to presunula až na rok 2022. Tímy sa vďaka covidovým opatreniam neboli schopné prispôsobiť novým opatreniam. Všetky tieto udalosti viedli k tomu, že bol pozastavený aj vývoj motorov, a to do roku 2025.
Všetky nové pravidlá však boli navrhnuté, aby sme na trati mohli vidieť lepšie závodenie. Pravidlá teda umožňujú monopostom ísť bližšie k sebe. Toto má viesť k súbojom koleso na koleso a väčšiemu počtu manévrov na predbiehanie. Vyššie spomínaná úprava teda rieši situáciu, ktorá nastáva, keď monopost stráca prítlak pri blízkej jazde za iným monopostom. Číselne sa jedná o zmenu z pôvodných 35 % straty prítlaku 20 metrov za iným monopostom na stratu štyroch percent. Pri jazde desiatich metrov za iným monopostom je strata z pôvodných 47 % upravená na 18 %.
Jazdecká zostava
Jazdecká zostava na rok 2022 už bola dávno všetkým jasná. Najväčší rivali, a to Max Verstappen a Lewis Hamilton mali svoje miesta isté. Tak isto obaja zostávajú vo svojich tímoch, keďže zmluva im končí v roku 2023. Lewis Hamilton sa však po skončení minulej sezóny na dlhšiu dobu odmlčal. Táto situácia zapríčinila špekulácie o jeho budúcnosti, ako pilota F1. Avšak ich tímoví kolegovia svoje pozície isté nemali. Až do konca augusta boli špekulácie okolo Sergia Perézeho, pilota stajne Red Bull. Aj po vyjadrení spokojnosti od šéfa Red Bull-u Christiana Hornera si mnohí mysleli, že po roku sa Mexičan znova presunie. Všetky tieto špekulácie však boli nakoniec vyvrátené. Horner vyhlásil, že výkony Perézeho boli výborné, okrem iného sa skúsený jazdec hodil na vývoj nového monopostu. Sesterský tím AlphaTauri tak isto potvrdil účasť obidvoch svojich jazdcov pre rok 2022.
Na druhú stranu neistú budúcnosť v stajni Mercedesu mal Valtteri Bottas. Aj keď Lewis Hamilton, by si ho naďalej vedel predstaviť vo svojom tíme, vznikali pochybnosti, či nebude nahradený Georgom Russellom. Tieto domnienky sa však v septembri ukázali ako pravda a Russell nahradil Bottasa.
V stajni Alfa Romeo, kde doteraz jazdil Kimi Räikkönen uvidíme práve Bottasa z Mercedesu. Okrem Kimiho sa však táto stajňa rozlúčila aj s Antoniom Giovinazzim. Tohto pilota nahradí vôbec prvý Číňan vo Formuly 1 a to Kuan-jü Čou. V tradičných tímoch McLaren a Ferrari neuvidíme žiadnu zmenu. V McLarene ostal Lando Norris spolu s Danielom Ricciardom. V stajni Ferrari je to Carlos Sainz a Charles Leclerc. Tak isto v tíme Aston Martin ostávajú Sebastian Vettel a Lance Stroll. Stajňa Alpine má zmluvu podpísanú s Estabanom Oconom a Fernandom Alonsom. Fernando však až do augusta, kedy oficiálne potvrdili jeho účasť v tomto tíme, nemal nič isté. Alpine však podalo vyhlásenie, že je s jeho výsledkami spokojné, takže aj v roku 2022 ho uvidíme v španielskej stajni. V minuloročnom poslednom tíme Haas, ktorá sa už vtedy sústredil na vývoj svojho monopostu však nastala zmena. Podľa plánov mal v tíme jazdiť Nikita Mazepin a Mick Schumacher. Avšak po zahájení vojny na Ukrajine táto stajňa rozviazala svoju spoluprácu so svojim ruským sponzorom Uralkali. Uralkali však vlastní Mazepinov otec a to bol hlavný dôvod, prečo tam Mazepin jazdil. Nakoniec ho však nahradil Kevin Magnuss, ktorý sa do tohto tímu vrátil po ročnej pauze.
Stávkovanie a Formula 1
Slovenské stávkové kancelárie online tak isto ponúkajú aj tento rok možnosť vsadiť si na svojich favoritov. Možnosť vsadiť si budeme môcť už od úvodného závodu v Bahrajne. Celkovo si budeme môcť vsadiť na 23 závodov. Aj vo Formule 1 dokážete nájsť viacero druhov stávok. Okrem víťaza preteku môžete stávkovať aj na celkového víťaza či dokonca havárie. Na svoje si príde každý.
Informačný servis