Eurokontext.sk 2016 uzavrie Štátne divadlo Košice a Eifman Ballet
BRATISLAVA 3. júna – Medzinárodný divadelný festival Slovenského národného divadla Eurokontext.sk 2016 sa blíži k svojmu záveru. Počas dvoch týždňov mali diváci možnosť vidieť inscenácie medzinárodne uznávaných európskych operných a baletných súborov, rovnako ako i repertoárové novinky Opery a Baletu SND – operu Simon Boccanegra či premiéru tanečnej inscenácie BESS – Pocta Rudolfovi Labanovi.
Posledný večer festivalu bude patriť legendárnemu ruskému súboru Borisa Eifmana a jeho najúspešnejšej inscenácii Anna Karenina, rovnako ako dvom jednoaktovým operám z dielne Štátneho divadla Košice – Mozart a Salieri a Bohom milovaný.
Je naozaj náročné posúdiť to, ktorý pohľad na vzťah Mozarta a Salieriho je založený na pravde a ktorý je len mýtom. Bol Salieri mučiteľom, ktorý predčasne priviedol Mozarta do hrobu? Alebo bol len ticho závidiacim trpiteľom, ktorý mu na sklonku života uľahčil trápenie…
Veľkú časť súčasného pohľadu na vzťah, ktorý hýbal históriou hudby, má na svedomí film Miloša Formana Amadeus. Celosvetový úspech filmového spracovania jedného z najväčších otáznikov histórie zabezpečil Salierimu imidž závistlivca i napriek tomu, že predloha k filmu nebola založená na tomto fakte.
Jednoaktová opera ruského skladateľa Nikolaja Rimského-Korsakova sleduje apokryfnú legendu, ktorá podporuje teóriu o tom, že Salieri Mozarta zo závisti naozaj otrávil. Libreto vytvorené na motívy rovnomennej veršovanej drámy Alexandra Sergejeviča Puškina inšpirovalo Korsakova k tomu, aby pre väčšiu autentickosť opery zakomponoval do partitúry i citácie z Mozartovho Rekviem a Dona Giovanniho. Prvé uvedenie Korsakovovej opery v roku 1898 v Moskve zožalo mimoriadny úspech aj vďaka ruskému basistovi Fiodorovi Šaľapinovi. V Solodovnikovovom divadle stvárnil Salieriho a ako sám Korsakov uvádza vo svojej biografii: „… od tohto dňa sa datuje Šaľapinovov úspech, sláva a rast jeho popularity“. Korsakovova opera je podľa muzikológov dielom, ktorým autor už nechcel uspokojiť len diváka a umeleckú obec.. Vďaka tomu podporil kontroverznú teóriu o tom, že práve vtedy, keď skladateľ zabudne na svoje publikum, produkuje tie najstrhujúcejšie diela.
Kontrastný pohľad na vzťah Salieriho a Mozarta ponúka druhé dielo večera skomponované mladým slovenským skladateľom a dirigentom Mariánom Lejavom. Opera Bohom milovaný je založená na reálnych skutočnostiach zozbieraných z Mozartovej korešpondencie a zo spomienok jeho súčasníkov. Dramatická rekonštrukcia udalostí úzko súvisiaca s Mozartovými poslednými hodinami života prináša originálny pohľad na príbeh opradený rúškom tajomstva.
Štátne divadlo Košice uviedlo tieto diela v svetovej premiére pri príležitosti 260. výročia narodenia W. A. Mozarta len minulý mesiac a na festivale Eurokontext.sk ich máte možnosť vidieť dnes o 19.00 hod. v historickej budove SND. V réžii Michala Spišáka a pod dirigentskou taktovkou Igora Dohoviča a Mariána Lejavu sa vám na javisku predstavia sólisti Štátneho divadla Košice.
Strhujúcu tanečnú inscenáciu Anna Karenina z dielne legendárneho Eifman Ballet uvidíte v rámci festivalu Eurokontext.sk 2016 dnes 3. júna 2016 o 19.00 hod. v novej budove Slovenského národného divadla.
Vstupenky si môžete zakúpiť on-line na stránke www.snd.sk alebo v našich pokladniciach. Pokiaľ uprednostňujete rezerváciu, je vám k dispozícii telefónne číslo +421 2 204 72 289 alebo e-mail rezervacie@snd.sk.
PR Servis je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .
bx