Dobrá správa pre Slovensko: Ceny stoviek potravín výrazne klesli
12.4.2024 – Výraznou témou predošlých rokov boli vysoké ceny potravín, na ktoré Slováci míňajú bezmála štvrtinu rodinných rozpočtov. Viac vynakladajú slovenské domácnosti iba na bývanie, takmer 26%. Po náročnom období však prichádzajú dobré správy: Lidl, líder nízkych cien, medziročne znížil ceny až šesťsto produktov! Ide o štvrtinu stáleho sortimentu, pričom zlacnenie dosiahlo až 42%.
Výrazne menej ako pred rokom platia zákazníci Lidla za značkové výrobky i privátne značky. Zlacnenie sa týka základných potravín ako cestoviny, cukor, múka, káva, vajcia, oleje, smotana, mlieka, jogurty, syry, mäsá a mäsové výrobky, ryža, dojčenská výživa, plienky či drogéria a mnohých ďalších. Lidl porovnával ceny zo svojho stáleho sortimentu z 1.3.2023 a 8.4.2024. Celý zoznam nájdete tu: https://shorturl.at/gzDY4.
„Sme jediný diskont s potravinami, ktorý má predajne naprieč celým Slovenskom. Našim hlavným cieľom je ponúkať zákazníkom najlepší možný pomer výhodných cien a vysokej kvality. Vždy keď je to možné, znižujeme ceny produktov, aby si zákazníci mohli dopriať čo najviac. Ceny znižujeme dokonca aj na úkor našej vlastnej marže,“ povedala Justyna Siekanko, konateľka Lidl Slovenská republika zodpovedná za rezort nákupu. V marci „zrušil“ Lidl DPH na stovke základných potravín, keď ich cenu znížil o 10% a do výhodnejších cien pre zákazníkov investoval stovky tisíc EUR.
Skutočnosť, že Lidl tlmí infláciu dokazuje aj analýza portálu Finstat. Z nej vyplýva, že Lidl je jediným reťazcom na Slovensku, ktorému v priebehu troch rokov klesol podiel obchodnej marže na tržbách za tovar. Ceny, za ktoré nakupoval Lidl tovar od dodávateľov teda rástli rýchlejšie než ceny na pultoch. Diskont neprenášal zdražovanie v plnej miere na plecia zákazníkov a aj tým potvrdil pozíciu lídra v nízkych cenách na Slovensku.
Zodpovedný prístup Lidla k cenám vnímajú aj zákazníci. V tom, že Lidl ponúka najlepší pomer kvality a ceny na Slovensku potvrdili v posledných mesiacoch spotrebiteľské prieskumy od troch rôznych agentúr: Icertias[1], 2muse[2] a NMS[3]. Rovnako aj zber cien agentúry ACRC[4] preukázal, že Lidl je najlacnejší obchod s potravinami v našej krajine.
[1] Best Buy Award – General I-II, 1200 respondentov, január 2023
[2] 2muse KPIs Monitoring značiek na slovenskom trhu za obdobie január 2022 – apríl 2023, reprezentatívny online prieskum na parameter „Ponúka výrobky za najlepšie ceny“ na vzorke 6 600 respondentov. Reprezentatívna vzorka populácie vo veku 15 – 70 rokov, reprezentatívnosť z hľadiska pohlavia, veku, regiónu a veľkosti sídla.
[3] NMS Online prieskumu sa zúčastnilo 2 000 respondentov, ktorí tvorili reprezentatívnu vzorku SR podľa veku, vzdelania, veľkosti miesta bydliska a kraja pre populáciu 70 % žien a 30 % mužov. Zber dát prebiehal od 22.02. – 26.02.2024 cez Slovenský národný panel.
[4] Podľa výskumu ACRC s.r.o., ktorý sa realizoval v januári 2024 v predajniach Lidl, Tesco, Billa, COOP Jednota. Nákupné košíky zahŕňali vybrané produkty zo sortimentu domáca chémia, mäso, mäsové výrobky, údeniny, ryby, mrazené potraviny, chladené potraviny, mliečne výrobky, nápoje, vajcia, cukrovinky, trvanlivé potraviny, konzervy, ovocie a zelenina.
Informačný servis