Čo rozhoduje pri nákupe nových módnych kúskov? Zmeny v nákupnom správaní Slovákov poznačila pandémia
25.11.2021 – Vianočné nákupy o pár týždňov vyvrcholia. Tradičný podiel v záplave darčekov má móda. Je súčasťou nákupnej stratégie pragmatikov, impulzívnych fanúšikov trendov a taktiež zábudlivcov, ktorí darčeky zvyknú riešiť v poslednej možnej chvíli. Hádam každý z nás už daroval alebo pod stromčekom našiel povestné ponožky, pyžamo, sveter, košeľu. Módny vyhľadávač GLAMI, expert v segmente módnej e-commerce, pravidelne mapuje zmeny nákupného správania zákazníkov. Za posledné mesiace ho poznačila najmä pandémia Covid-19 a s ňou súvisiace obmedzenia, neistota a obavy. Až 61 % Slovákov plánuje tieto sviatky nakupovať módu predovšetkým online. Len 1,5 % uviedlo, že za nákupmi pôjdu do kamenných obchodov. Potvrdzujú to aktuálne zistenia prieskumu Fashion (Re)search, ktorý realizuje GLAMI.
Trend online nákupov stúpa aj na Slovensku
Nový prieskum GLAMI Fashion (Re)search potvrdil zmeny v spotrebiteľskom nákupnom správaní Slovákov. Výsledky jednoznačne poukazujú na vzrastajúci trend segmentu módnej e-commerce. Až 61 % Slovákov plánuje tieto sviatky nakupovať módu predovšetkým online. Len 1,5 % uviedlo, že navštívia kamenné obchody. Vo vyváženom pomere 50:50 si online aj offline nákupy plánuje zrealizovať viac ako tretina z opýtaných Slovákov. Jedným z hlavných dôvodov je možnosť produkty si vyskúšať (50 %), vyhnúť sa komplikovanému procesu vrátenia tovaru (20 %), či časové hľadisko – tovar je v kamenných obchodoch k dispozícii ihneď a netreba čakať na jeho doručenie (20 %). Podporu miestnych lokálnych obchodov uviedlo 13,3 % respondentov.
Dôvody, pre ktoré Slováci preferujú online nákupy
Silnejúci trend online nákupov Slovákov má hneď niekoľko dôvodov – 39,8 % opýtaných uviedlo, že sú pohodlnejšie. Porovnanie cien na internete, aby zákazník objavil tú najlacnejšiu variantu, uviedlo ako pridanú hodnotu 33,5 % respondentov. Ďalšími rozhodujúcimi dôvodmi sú väčší výber značiek a produktov (24,7 %), rýchlejšie a prehľadnejšie vyhľadávanie pomocou filtrov (20,1 %), šetrenie času a flexibilita nákupov odkiaľkoľvek (27, 5 %), väčšia dostupnosť konfekčných veľkostí v e-shopoch (27,7 %) a doručenie tovaru priamo domov (12,8 %). Za zaujímavosť môžeme považovať aj to, že 10,5 % Slovákov uviedlo, že v kamenných obchodoch neradi nosia ochranné rúška.
Najdôležitejšie aspekty, ktoré Slováci zvažujú pri online nákupoch
Dovoz tovaru domov zdarma je dôležitý pre viac ako štvrtinu Slovákov. V tesnom závese nasleduje pomer dobrej ceny a kvality (36,4 %), či zľavy na obľúbené značky (35,3 %). Obľúbeným je aj rýchle doručenie tovaru (29,5 %) a dobrá zákaznícka podpora a rýchla komunikácia s e-shopom (23,5 %). Nezanedbateľným aspektom je možnosť platby na dobierku (22,7 %) a dlhšia doba pre bezplatné vrátenie tovaru (10,6 %). Lacná cena je rozhodujúca pre 19,9 % oslovených respondentov.
Najobľúbenejším obdobím, kedy Slováci nakupujú najviac darčekov na sviatky, je podľa výsledkov prieskumu Fashion (Re)search GLAMI jednoznačne mesiac november (37,1 %). Už v septembri to stihne 7,7 % a v októbri prekvapivých 20,2 % respondentov. Na prvý decembrový týždeň si nákupy plánuje 17,8 % zákazníkov.
Nákupy módnych kúskov zákazníkom uľahčujú funkcie módneho vyhľadávača
Zorientovať sa v množstve ponúk e-shopov zákazníkom uľahčuje módny vyhľadávač. „Teší nás vzrastajúci záujem o online nákupy módy. V rámci nášho AI a produktového oddelenia pracujeme na tom, aby sme zákazníkom čo najviac zjednodušili nákup. GLAMI personalizuje obsah na základe predchádzajúcich vyhľadávaní a správaní sa na našom webe. Každému užívateľovi sa tak zobrazuje iná home page a katalóg s produktami, ktoré sú pre neho relevantné. Zároveň vďaka AI vieme produkty veľmi efektívne triediť a kategorizovať pomocou tagov, čím celý nákupný proces zjednodušíme. Naši vývojári neustále pracujú na týchto vylepšeniach vyhľadávania. Verím, že niektoré nové predstavíme už v budúcom roku,“ uviedol Denis Duránik, country manager GLAMI pre Slovensko. „Spomeniem však jednu z aktuálne vylepšených funkcií a tou je náš wishlist. Užívatelia si môžu jednoducho uložiť produkty zo stoviek e-shopov na jednom mieste a pokiaľ niektorý z produktov bude neskôr zlacnený, dostanú od nás notifikáciu,“ upresnil.
Informačný servis