Budúcnosť miest a obcí je v aktívnom prístupe k obyvateľom
BRATISLAVA 7. októbra – Záujem o inovácie v samospráve narastá, mestá a obce chcú elektronizovať služby a modernizovať technológie. Potvrdil to prieskum, ktorý realizovala spoločnosť DATALAN medzi zástupcami samosprávy v rámci konferencie DATALAN Digitálne mesto.
40% respondentov plánuje investíciu do modernizácie a optimalizácie IT infraštruktúry, pre štvrtinu opýtaných je hlavnou prioritou najbližšieho obdobia elektronizácia služieb. Podľa prieskumu sa takmer polovica zúčastnených do výzvy OPIS zapojila, resp. zapojí s vlastným projektom. V rámci informatizácie plánuje 34% respondentov investície v rozmedzí 5 000 až 15 000 Eur.
Hostia konferencie DATALAN Digitálne mesto sa zaujímali aj o nové výzvy OPIS. Ako uviedol Gabriel Rusznyák z MF SR, riaditeľ Odboru implementácie OPIS, v aktuálnej výzve eMestá podalo žiadosť o NFP 32 z 37 oprávnených žiadateľov, t.j. miest nad 20 000 obyvateľov, pričom celková žiadaná výška NFP tvorí 38 mil. Eur. Finalizuje sa aj projekt DCOM pre menšie mestá a obce.
Ľuboš Petrík, manažér pre strategické projekty samosprávy zo spoločnosti DATALAN, predpovedá, že aj vďaka tomuto prístupu sa miestne úrady v najbližších rokoch výrazne zmenia. „Víziou je odbremeniť občana od nutnosti myslieť na termíny a povinnosti, nezaťažovať ho vypĺňaním komplikovaných formulárov.“ Samozrejmosťou by malo byť aj zdieľanie informácií medzi jednotlivými zložkami verejnej správy, vďaka čomu občania nebudú musieť chodiť s tým istým problémom, či žiadosťou z úradu na úrad.
Odborná konferencia DATALAN Digitálne mesto sa konala 1. októbra 2013 vo Vyhniach. Už 6. ročník podujatia navštívil rekordný počet hostí – viac než dve stovky zástupcov miest, obcí aj krajov.
Témy konferencie:
Využitie EÚ fondov na technologické zázemie samosprávy
Ako ušetriť tisíce Eur pri správe mestského/obecného úradu
Mobilné a elektronické služby
Úsporné „zelené“ riešenia
Úspešné projekty v európskych mestách
Konferencia priniesla hosťom okrem faktických informácií aj mnoho inšpirácie, ako aj vďaka prostriedkom z EÚ fondov skvalitniť služby občanom, či už v oblasti dopravy, bezpečnosti, sociálnych služieb, zdravotníctva, alebo turizmu. Implementácia najnovších technológií môže pomôcť napr. pri vytvorení jedného centrálneho miesta, na ktorom občania vybavia všetko potrebné, alebo pri spracovaní miliónov záznamov o doprave, kolónach, najrýchlejších spojeniach a pod.
Dôležitou oblasťou, v ktorej nájdu technológie využitie, je aj recyklácia odpadu. Práve rastúce náklady na zber a uskladnenie odpadu viedli mesto Banská Štiavnica k využitiu modulu EKSO, ktorý je tiež súčasťou komplexného riešenia Digitálne mesto© a prináša užívateľom jednoznačné úspory a lepší prehľad. So skúsenosťami s riešeniami DATALANu sa s hosťami podelili aj Žilinský a Trnavský samosprávny kraj. ZASK ocenil možnosť informovať o stave trás pre vodičov či cyklistov, ako aj o spoločenských podujatiach, a zástupca TTSK zdôraznil, že nestačí len elektronické služby zaviesť – je potrebné o nich informovať a naučiť ľudí používať ich.
Zaujímavý príklad z praxe priniesol zástupca Chorvátskeho Grobu. V minulosti prišiel obecný úrad pri probléme so servermi o veľkú časť dát, napriek ich dvojnásobnej zálohe. V súčasnosti však už obec využíva službu CeRBeruS z dielne DATALANu, ktorá jej v rámci nízkeho mesačného paušálu poskytuje komplexné zálohovanie nielen dát, ale aj celej prevádzky.
Najzaujímavejším trendom, aj podľa reakcií účastníkov konferencie, je však dnes mobilita. Na podujatí sa hostia dozvedeli, aké výhody im prinesú mobilné platby, či tabletové aplikácie. Využitie mobilnej aplikácie Mesto v mobile z dielne DATALANu odprezentoval zástupca mesta Milevsko, ktoré začalo túto aplikáciu používať ako prvé v Čechách. Veľkým prínosom bola napr. pri lokálnych povodniach, keď urýchlila komunikáciu s občanmi a pomohla krízovému štábu lepšie monitorovať situáciu a prijímať opatrenia.
Témami konferencie DATALAN Digitálne boli aj úsporné, tzv. „zelené“ technológie ako Zelená pošta, vďaka ktorej môžu mestá a obce pri posielaní elektronických dokumentov ušetriť až 90% nákladov. Okrem množstva nových informácií a inšpiratívnych príkladov z praxe prítomní ocenili aj priestor pre osobné konzultácie. Špičkoví odborníci, ktorí im boli k dispozícii, totiž disponujú nielen rozsiahlymi skúsenosťami, ale aj nápadmi, ako jednoducho a efektívne zmeniť veci k lepšiemu. „Posúvať vpred sa môžeme len vďaka inováciám. DATALAN má ambíciu prinášať riešenia, ktoré užívateľom uľahčia každodenné fungovanie, a dokážu byť prínosom aj bez veľkých investícií,“ uzavrel Ľuboš Petrík.
Partnermi konferencie DATALAN Digitálne mesto boli spoločnosti HP, Microsoft a Cisco.
Viac informácií, prezentácie a fotogalériu z podujatia nájdete na www.datalan.sk/digitalnemesto.
O spoločnosti DATALAN, a. s.
Spoločnosť DATALAN pôsobí na slovenskom trhu od roku 1990 a v súčasnosti je popredným poskytovateľom informačných technológií na Slovensku a v okolitých krajinách. Dôkazom toho je ocenenie IT firma roka, 3. miesto v kategórii Firma roka TREND TOP 2010 a najvýznamnejšie partnerské ocenenia medzinárodných IT spoločností. Hlavnými oblasťami pôsobenia spoločnosti DATALAN sú infokomunikácie, softvér, outsourcing a cloud. Vďaka skúsenému tímu odborníkov, ktorí sú držiteľmi viac než 600 platných odborných certifikátov, spoločnosť úspešne zrealizovala mnohé rozsiahle projekty v oblasti správy dokumentov a informácií, riadenia procesov a spolupráce, optimalizácie IT infraštruktúry, outsourcingu IT a dodávok hardvéru. Prioritou spoločnosti DATALAN je zodpovedné podnikanie a kvalita poskytovaných riešení a služieb, čo potvrdzujú aj európske certifikáty manažérstva kvality ISO 9001:2009, ISO 14001:2005, OHSAS 18001:2009 a ISO/IEC 27001:2006.
PR Servis je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .