Analýzy dát zlepšujú konkurenčnú schopnosť a inovatívnosť firiem
BRATISLAVA 2. mája – 67 percent vrcholových manažérov z rôznych odvetví tvrdí, že vďaka analýzam dát získavajú ich podniky konkurenčnú výhodu. Je to o 80 percent viac ako v roku 2010, kedy vplyv analytiky na konkurencieschopnosť pripúšťalo iba 37 percent respondentov. Vyplýva to z pravidelného spoločného prieskumu softvérovej a poradenskej firmy SAS a MIT Sloan Management Review, ktorého sa zúčastnilo 2,5 tisíc vedúcich pracovníkov z vyše dvoch desiatok odvetví z celého sveta.
Výskum From Value to Vision: Reimagining the Possible with Data Analytics, identifikoval charakteristické vlastnosti skupiny podnikov, ktoré sa na analytiku spoliehajú nielen pri získavaní konkurenčnej výhody, ale aj pri inováciách. Títo takzvaní analytickí inovátori pochádzajú z rôznych odvetví, majú rôznu veľkosť a spoliehajú sa na rozličné biznis modely. Niekoľko vecí však majú spoločných.
1. Pomocou dát a ich analýz robia nielen bežné prevádzkové, ale aj strategické rozhodnutia.
2. Vo všeobecnosti považujú dáta za kľúčové firemné aktívum, vďaka ktorému sa dá zefektívniť prevádzka firmy, zlepšiť služby zákazníkom, marketing aj firemná stratégia.
3. Snažia sa dáta využívať čo najviac a čo najefektívnejšie s cieľom dosiahnuť rýchlejšie výsledky.
4. Analytika má vo firme podporu senior manažérov, ktorí sa neobávajú nových nápadov a sú ochotní zveriť právomoci a zdroje tým, ktorí robia rozhodnutia na základe faktov vyplývajúcich z dát.
Analytickí inovátori tiež uvádzajú zdanlivo nepatrnú zmenu, ktorá môže zásadne ovplyvniť firemný život – právomoci sa presúvajú do rúk tých, ktorí v podnikoch dáta využívajú pre argumentáciu a podporu rozhodovania na základe faktov. Takéto zmeny vo firemnej kultúre môžu mať značný vplyv napríklad na budúce obsadzovanie manažérskych stoličiek.
„Dáta neraz spochybňujú skúsenosti a intuíciu, ktorú manažéri nadobúdali roky. Tí, čo vedia ako zužitkovať dáta a využiť pri rozhodovaní analytiku, sú dnes vo výhode,“ uviedol David Kiron z MIT Sloan Management Review.
Štúdia SAS-u a MIT Sloan Management Review prináša tiež niekoľko tipov, ako sa k pokrokovému využívaniu analytiky môžu dopracovať podniky, ktoré s analýzami dát iba začínajú. Po prvé, mali by začať s analýzami iba na úrovni jedného či dvoch oddelení, nie ihneď v celej organizácii. Druhá dôležitá vec je budovať vzťahy, vymieňať si informácie a diskutovať o analytike naprieč rozličnými podnikovými oddeleniami. Tretia rada znie – vypracovať pre top manažment plán, vrátane vyčíslenia návratnosti investícií a odporúčaných krokov, s cieľom získať pre rozšírenie analytickej kultúry vo firme podporu vrcholového vedenia.
O SAS-e
SAS je popredným poskytovateľom riešení v oblasti biznis analytiky a odborných služieb. SAS, ktorý má viac ako 13 000 zamestnancov vo viac ako 400 pobočkách v 56 štátoch sveta, využíva celosvetovo viac ako 60 000 organizácií pre zlepšenie svojej výkonnosti pomocou spracovania obrovských objemov údajov, čo vedie napr. k rýchlejším a presnejším strategickým podnikateľským rozhodnutiam, ziskovejším vzťahom so zákazníkmi a dodávateľmi a dodržiavaniu regulačných požiadaviek. Od roku 1976 dáva SAS svojím zákazníkom na celom svete THE POWER TO KNOW®. Na Slovensku má SAS svoje zastúpenie od roku 1995 a špecializuje sa hlavne na finančný sektor, telekomunikácie a utility. Medzi najvýznamnejších klientov SAS-u na Slovensku patrí napr.: VÚB, a.s.; UniCredit Bank Slovakia, a.s.; Slovenská Sporiteľňa, a.s.; Prvá Stavebná Sporiteľňa, a.s.; OTP Banka Slovensko, a.s.; Allianz – Slovenská poisťovňa, a.s.; Union poisťovňa, a.s; Slovak Telekom, a.s.; U.S.Steel Košice, s.r.o. a iné. Viac informácií nájdete na; www.sas.com/slovakia.
PR Servis je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk.