ZSSK uvádza do prevádzky svoje najnovšie stredisko technicko-hygienickej údržby a rušňové depo vo Vrútkach
30.1.2020 – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spustila procesy kolaudácií technológií a budov strediska technicko-hygienickej údržby (THÚ) a rušňového depa vo Vrútkach. Po jeho skončení bude mať ZSSK na Turci svoju najmodernejšiu prevádzku THÚ. Prácu si v nej nájdu desiatky ľudí.
„Pripravovaná rekonštrukcia uzla Žilina patriaca Železniciam Slovenskej republiky (koľaje a súvisiaca infraštruktúra) nás donútila hľadať nové miesto pre stredisko THÚ, ktoré by servisovalo vlaky jazdiace v tomto regióne. Rozhodli sme sa preto revitalizovať jedno z najstarších slovenských rušňových dep. Dnes začíname s kolaudáciami našich budúcich najmodernejších prevádzok, ktoré pomôžu vlakom v celom regióne,“ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.
Čiastočná rekonštrukcia rušňového depa vo Vrútkach, ktoré vzniklo v roku 1871, zahŕňala vybudovanie a rekonštrukciu ôsmich objektov s celkovou plochou 3 380 m2 a realizáciu nových inžinierskych sietí. ZSSK vybudovala zázemie pre technicko-hygienickú údržbu železničných koľajových vozidiel, a to: stabilný umývač, rampu odfekálňovania vozňov, čerpaciu stanicu pre tankovanie nafty a AdBlue. Pre zamestnancov bola zrekonštruovaná administratívna budova s rozlohou 310 m2. V rámci administratívnej budovy vznikla ubytovňa pre 12 ľudí, jedáleň s kapacitou 120 stravníkov a školiace priestory pre 48 študentov. Rekonštrukciou areálového koľajiska s 20 výhybkami a celkovou dĺžkou koľají 2,2 kilometra sa koľajovo prepojili vybudované objekty.
Pre zaistenie bezpečnosti je celý areál depa oplotený, osvetlený a snímaný kamerovým systémom. V súčasnej dobe sa realizuje predĺženie opravárenskej haly R2 z pôvodných 93 m na 125 m, v ktorej sa budú vykonávať jednoduché opravy a prehliadky na ucelených vlakových jednotkách pod strechou v akomkoľvek počasí.
„Počítame s tým, že zrekonštruované rušňové depo Vrútky bude servisovať aj naše najnovšie elektrické vlaky z českej Škodovky, ktoré očakávame už tento rok. Navyše v rámci duálneho vzdelávania spolupracujeme so Strednou odbornou školou dopravnou Martin-Priekopa. Ak chceme niekoho prilákať do našich radov, musíme mu ukázať pracovné podmienky hodné 21. storočia. Verím, že vo Vrútkach práve také vznikajú,“ konštatuje Hlubocký.
Náklady na rekonštrukciu rušňového depa Vrútky nepresiahli 12,3 milióna eur a boli hradené z vlastných zdrojov ZSSK.
Fakty o novom depe:
15 zhotoviteľov
3 380 m2 podlahová plocha objektov
414 m2 vbudované skladové priestory
310 m2 kapacita kancelárskych priestorov
2,2 km rekonštruované koľajisko
20 ks výhybiek
8 rekonštruovaných/nových objektov
Zrealizované a plánované investície súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku v celkovom objeme cca 384 mil. eur:
25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) – projekt EÚ
celkový objem: 160 miliónov eur
predpokladané dodanie: 2020 – 2022
nasadzovanie: regionálna doprava (Žilinský a Trenčiansky kraj)
21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak) – projekt EÚ
celkový objem: 77 miliónov eur
predpokladané dodanie: 2019 – 2021 (6 ks DMJ je už v prevádzke)
nasadzovanie: regionálna doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj)
5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň – projekt EÚ
celkový objem: 38,8 milióna eur
predpokladané dodanie: 2021 – 2022
nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)
35 ks nových osobných vozňov série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks) – vlastné zdroje
celkový objem: 66,8 milióna eur
predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (22 ks nových vozňov je už v prevádzke)
nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz – vlastné zdroje
celkový objem: 37,8 milióna eur
predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (24 ks modernizovaných vozňov je už v prevádzke)
nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
37 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks) – vlastné zdroje
celkový objem: 3,9 milióna eur
dodanie: zákazka má byť hotová do konca roka 2019 (35 ks renovovaných vozňov je už v prevádzke)
nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)
Porovnanie vývoja ZSSK za obdobie 2014 – 2019
2014
2015
2016
2017
2018
2019
Celkový počet prepravených cestujúcich
47 287 894
57 274 910
65 605 732
72 473 077
73 807 854
77 356 524
Platiaci cestujúci
44 573 553
32 657 833
38 923 731
45 720 762
46 514 947
47 798 224
Cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu
2 714 341
24 617 077
26 682 001
26 752 315
27 292 907
29 558 300
Cestujúci vlakmi InterCity
647 294
314 634
24 709
705 684
791 695
817 958
Imobilní cestujúci, ktorí využili asistenciu
1 147
1 808
2 036
2 472
2 702
3 189
Bicykle
83 048
105 667
132 993
149 726
164 320
178 080
Vozidlá (autá, motorky…)
16 386
15 684
17 290
19 693
20 422
20 717
Psy
47 704
50 462
51 935
53 994
56 699
58 650
Celkový počet vypravených vlakov
516 279
524 343
529 550
526 944
544 364
555 124
Vlakokilometre
30 791 181
31 855 984
31 477 066
32 640 950
33 649 149
34 503 178
Osobokilometre
2 503 987 902
3 081 246 834
3 193 721 688
3 759 923 848
3 815 146 560
4 003 730 560
Zamestnanci
5 841
5 949
5 924
5 952
5 877
5 831
Priemerná mzda
912,58
956,25
990,5
1 038,22
1 117,64
1 232,74
Medziročný nárast mzdy
2,92 %
4,79 %
3,58 %
4,82 %
7,65 %
10,30 %
Inzercia