Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
90326_z akademie do prirody_vizual adela svobodova.jpg
1. apríla 2019 PR správyKultúra od PRservis.skSITA Diskusia()

Z akadémie do prírody. Podoby krajinomaľby v strednej Európe 1860 – 1890

BRATISLAVA 1. apríla 2019

8. 3. – 30. 6. 2019

Esterházyho palác – 2. poschodie, Bratislava
Kurátorka: Katarína Beňová

Výstava organizovaná Slovenskou národnou galériou a Západočeskou galériou v Plzni je jedným z prvých pokusov zamerať sa na tvorbu osobností výtvarnej scény, ktoré sa pohybovali medzi dunajskou monarchiou a súdobými centrami výtvarného umenia v druhej polovici 19. storočia.

K hlavným vplyvom, ktorý mali maliari v rámci krajinomaľby možnosť absorbovať, patrila tzv. barbizonská škola. Umelci patriaci do tejto skupiny, ako aj množstvo ich nasledovníkov z celej Európy, sa sústredili na zachytenie prchavých prírodných javov a sprostredkúvali svoj osobný pohľad na krajinu. Predstavitelia prezentovanej generácie krajinomaliarov realisticky stvárňovali prírodný svet a ich práce boli oceňované i pre schopnosť zachytiť zvolený námet či výsek krajiny s jej jedinečnou atmosférou. Reagovali nielen na kompozičné schémy s často využívaným nízkym horizontom, ale aj po stránke maliarskej techniky objavovali pastózny rukopis a uvoľnenejšiu prácu s farbou. „Intímna krajina“ zameraná na živú skutočnosť a na domáce a vidiecke prostredie pomohla k postupnej transformácii krajinomaľby smerom k modernému umeniu.

Sprievodné programy

Štvrtok 4. 4. | 18.00
Prednáška: Barbizonská škola a česká krajinomaľba v 2. polovici 19. storočia

Prednáša Roman Musil, Západočeská galerie v Plzni

Prednáška predstaví barbizonskú školu ako dôležitú umeleckú kolóniu a centrum vzniku plenérovej krajinomaľby, jej vplyv na české umelecké prostredie, prvé cesty českých maliarov do Barbizonu a prvé prezentácie barbizonských umelcov i českých krajinárov, ktorí v tvorbe rozvíjali koncept plenérového maliarstva. Pozornosť bude venovaná výtvarnej kritike, ktorá formulovala základné programové požiadavky na rozvoj krajinomaľby ako jedného z najpopulárnejších umeleckých žánrov tej doby, a tiež fotografii, novému médiu, pre ktoré bola krajina v 2. polovici 19. storočia jednou z najdôležitejších tém zobrazenia. Partnerom programu je České centrum v Bratislave.

Historik umenia Mgr. Roman Musil sa zaoberá umením doby fin de siѐcle, je iniciátorom a spoluautorom viacerých veľkých výstavných a publikačných projektov: Zajatci hvězd a snů (Moravská galerie v Brně, 2000), Neklidem k Bohu. Náboženské výtvarné umění v Čechách a na Moravě v letech 1870 – 1914 (Muzeum umění Olomouc, 2006; ZČG v Plzni, 2007), Gabriel von Max 1840 – 1915 (ZČG v Plzni, 2011), Mnichov, zářící metropole umění, 1870 – 1918 (ZČG v Plzni, 2015).

Pôsobil v Národnej galérii v Prahe, neskôr na MK ČR a od roku 2007 je riaditeľom ZČG v Plzni.

Esterházyho palác, 2. poschodie
Vstupné: 2 € / 1 €

Streda 17. 4. | 18.00
Prednáška: Mednyánszky | 23. 4. 1852 – 17. 4. 1919 

Prednáša kurátorka výstavy Z akadémie do prírody Katarína Beňová, Slovenská národná galéria

Program venovaný životnému osudu a tvorbe Lászlóa (Ladislava) Mednyánszkeho, ktorý patrí medzi hlavných predstaviteľov stredoeurópskeho maliarstva poslednej tretiny 19. a začiatku 20. storočia. Od jeho smrti uplynie práve v tento deň 100 rokov.

Mgr. Katarína Beňová, PhD., sa primárne venuje umeniu 1. polovice 19. storočia a prelomu storočí v strednej Európe. V súvislosti s témou Ladislava Mednyánszkeho je spoluautorkou veľkej monografickej výstavy a publikácie Mednyánszky (Magyar Nemzeti Galéria Budapešť, 2003; SNG Bratislava, 2004) a kurátorkou stálej expozície Ladislav Mednyánszky a Strážky v SNG – Kaštieľ Strážky, s ktorým sú život i dielo umelca úzko spojené. Od roku 2000 pracuje ako kurátorka zbierky umenia 19. storočia v SNG a zároveň prednáša na Katedre dejín výtvarného umenia FiF UK.

Esterházyho palác, 2. poschodie
Vstupné: 2 € / 1 €

Štvrtok 25. 4. | 18.00
Prednáška: Okamih alebo trvanie? Prchavosť a pamäť v obraze stredoeurópskej modernej krajinomaľby

Prednáša Eva Bendová, Západočeská galerie v Plzni

Prednáška sa sústredí na rozpor medzi umeleckým vnímaním krajiny ako scenérie prchavého okamihu, projekcie nálad alebo emócií a zároveň krajiny, ktorá zachytáva kultúrnu pamäť; krajiny, ktorá je realistickou alebo symbolistickou nositeľkou vzťahu k domovu, pôde a nekonečnému cyklu opakovania ročných období. Obe polohy predstavujú základné kamene moderného chápania krajiny, ktoré boli položené v 19. storočí a trvajú dodnes. Uvidíte príklady z klasickej krajinomaľby i zo súčasného umenia strednej Európy. Partnerom programu je České centrum v Bratislave.

Historička umenia PhDr. Eva Bendová, Ph.D., sa zaoberá interdisciplinárnymi dejinami umenia, umeleckými vzťahmi v rámci kultúrno-historických štúdií a vizuálnym umením 19., 20. a 21. storočia. Venuje sa témam kaviarní a ich významu v oblasti umenia, architektúry i každodenného života. Je autorkou a spoluautorkou mnohých publikácií a výstav venovaných kultúrnym dejinám, vizuálnemu umeniu 19. a 20. storočia a súčasnej grafike. V rokoch 2005 – 2018 pôsobila v Národnej galérii v Prahe, v súčasnosti je kurátorkou Západočeskej galérie v Plzni.

Esterházyho palác, 2. poschodie
Vstupné: 2 € / 1 €

K téme

Havasi Symphonic 2024: Ikona moderného klavírneho umenia a symfonickej hudby sa vracia na Slovensko! Môže sa populárny sexi športovec zamilovať do sivej myšky?

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Kultúra

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.