Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
89355_gettyimages 1044964804 676x451.jpg
27. novembra 2018 EkonomikaPôžičky od PRservis.skSITA Diskusia()

Výsledky prieskumu ukázali, ako sú Slováci pripravení na sprísnené podmienky poskytovania úverov

BRATISLAVA 27. novembra 2018 – Podľa nových pravidiel zavedených v júli tohto roka sa pre mnohých ľudí stáva vlastné bývanie čoraz menej dostupným. Pri žiadosti o hypotéku banky svojim klientom už neposkytnú 100% z ceny nehnuteľnosti. Z výsledkov prieskumu realizovaného spoločnosťou TOWER FINANCE vyplynulo, že Slováci si tieto zmeny uvedomujú a pri financovaní bývania počítajú aj s vlastnou hotovosťou. Zároveň, pri žiadosti o hypotéku je pre nich vlastná hotovosť až na poslednom mieste. V praxi to znamená, že väčšina Slovákov bude potrebovať k hypotéke ďaľší úver na dofinancovanie, ktorý im môže výrazne zvýšiť mesačné náklady na bývanie a viesť k väčšiemu preplateniu úveru.

Podľa výsledkov reprezentatívneho prieskumu je pri žiadosti o hypotéku dostatočná hotovosť na dofinancovanie úveru dôležitá len pre 8% opýtaných. Najväčšie nároky na kúpu nehnuteľnosti majú pritom mladí ľudia, ktorí majú zároveň najmenej času nasporiť si dostatočnú hotovosť na jej kúpu. „Zatiaľ čo mladí ľudia si potrebujú požičať v priemere až 90 000 €, staršie vekové skupiny si potrebujú požičať v priemere o 20 000 € menej. Ak si uvedomíme, že banky postupne nebudú poskytovať viac ako 80% z ceny nehnuteľnosti, ľudia, ktorí nebudú mať pripravenú dostatočnú hotovosť budú musieť využiť iné formy dofinancovania v podobe medziúverov alebo iných bankových produktov určených na dofinancovanie, “ upozorňuje Ondrej Broska, partner spoločnosti TOWER FINANCE.

V podmienkach týkajúcich sa poskytovania úverov sa odráža aj situácia na realitnom trhu. Keďže ešte stále dopyt prevyšuje ponuku, ceny nehnuteľností sú na maxime a momentálne neklesajú. O vlastné bývanie majú záujem najmä mladí ľudia, ktorí premýšľajú o kúpe svojej prvej nehnuteľnosti. Práve oni najviac pocítia zmeny súvisiace s reguláciou hypoték. Ondrej Broska dodáva, “ okrem už dobre známych zmien týkajúcich sa regulácie hypoték nás čaká zvyšovanie úrokových sadzieb, ktoré v uplynulých dňoch oznámila Európska centrálna banka. Toto zvyšovanie sa samozrejme prejaví v zdražovaní úverov.”

Na bývanie si sporí len 21% Slovákov, no až 80% vie, že pri financovaní bývania bude potrebovať aj hotovosť. Podľa výsledkov prieskumu si Slováci dokážu odložiť v priemere 1 831 €  ročne, čo je 152,6 € mesačne. Najčastejší účel na ktorý si Slováci odkladajú, je rezerva do budúcnosti 71%. Najviac si pritom dokáže ušetriť staršia veková kategória a opýtaní na západnom Slovensku. “ Neexistuje správna odpoveď na otázku, kedy je vhodný čas začať sa pripravovať na vlastné bývanie. Každý, kto chce mať v budúcnosti vlastné bývanie by sa na to mal začať pripravovať ihneď. Pretože mať k dispozícii 10 000 či 20 000 € z mesiaca na mesiac nebude jednoduché, „ doplnil Mário Markech, partner spoločnosti TOWER FINANCE

Až viac ako polovica Slovákov sa oberá o možnosť výberu najvýhodnejšej hypotéky tým, že sa neradí s nezávislým odborníkom. Prieskum ukázal, že v otázke financovania bývania sa radí odbornými radami nezávislého finančného poradcu 43% opýtaných, no až 33% opýtaných dôveruje len poradcovi svojej banky a pomerne veľká časť sa radí aj s rodinou a známymi, až 24%. To v konečnom dôsledku môže viesť k nevýhodným rozhodnutiam spôsobenými neodbornými radami.„Treba si uvedomiť to, že finančný poradca dokáže nie len porovnať ponuky všetkých bánk na trhu, ale hlavne vie vhodne skombinovať produkty (hypotéka + úver na dofinancovanie) tak, aby klient dostal najvýhodnejšiu kombináciu a ušetril tak nie len na mesačnej splátke, ale aj na celkovom preplatení úverov. V ideálnom prípade vie naplánovať financovanie bývania tak, aby klient vôbec nemusel hypotéku dofinancovávať inými úvermi, “ uzavrel Ondrej Broska

Prieskum formou dotazníkovej metódy realizovala spoločnosť TOWER FINANCE medzi obyvateľmi SR vo všetkých krajských mestách vo veku od 18 rokov, na vzorke 1 200 respondentov. Realizácia prebehla v októbri 2018.

K téme

F&F a Tesco Online nákupy sú opäť najdôveryhodnejšie značky Slovákov Nórsky recept na úspech: ako participácia mení budúcnosť komunít

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ekonomika

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.