Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
23. novembra 2017 PR správyZdravie od PRservis.skSITA Diskusia()

Slováci konzumujú stále viac ovocia a zeleniny

BRATISLAVA 23. novembra 2017 – Výsledky každoročného prieskumu poukazujú na to, že stále viac Slovákov denne siahne po ovocí, zelenine, alebo po 100% džúse a pyré. Napriek tomu zaostávame za mnohými európskymi krajinami. Vynikáme však v znalosti zloženia džúsov. Slováci sú si najviac vedomí toho, že do 100% džúsov a pyré nie je pridávaný cukor alebo umelé prísady.

NEDODRŽIAVAME ODPORÚČANÝ PRÍJEM VITAMÍNOVPodľa prieskumu, ktorý sa robí od roku 2015 na reprezentatívnej vzorke žien vo veku 25-45 rokov, počet Slovákov, ktorí denne skonzumujú odporúčané množstvo ovocia a zeleniny, stúpa. Odborníci z WHO odporúčajú denne prijať 5 porcií ovocia a zeleniny, pričom jedna z porcií môže byť nahradená porciou ovocného alebo zeleninového 100% džúsu alebo pyré. Podľa prieskumu toto množstvo dodržiava len 11% domácností. Je to síce o 6 percentuálnych bodov domácností viac, ako to bolo v roku 2015, no Slovensko v konzumácii ovocia, zeleniny, džúsov a pyré spomedzi európskych krajín ako Česká republika, Poľsko, Rumunsko a Litva stále zaostáva.

SME SI VEDOMÍ, ČO KONZUMUJEMESlováci sú v rámci krajín zapojených do prieskumu najviac poučení o zložení 100% džúsov a pyré. Každá piata opýtaná žena vedela, že 100% džúsy a pyré neobsahujú pridané cukry. Pre porovnanie, u našich českých susedov to vedela približne každá ôsma opýtaná. „100% džúsy alebo pyré, či už sú ovocné, zeleninové, alebo kombináciou oboch, sú výbornou náhradou čerstvého ovocia a zeleniny. Obsahujú práve tie vitamíny a živiny, ako produkty, z ktorých sú vyrobené. Čím skôr sa s tým stotožníme, tým ľahšie sa nám bude dopĺňať odporúčaná denná dávka príjmu vitamínov. A to najmä v situáciách, kedy si nemôžeme čerstvé plody umyť, prípadne nakrájať,“ vysvetľuje Ing. Jarmila Halgašová, z Potravinárskej komory Slovenska.

DŽÚS PO JEDLE, PYRÉ NA DESIATUZ prieskumu tiež vyplýva, že väčšina domácností konzumuje džúsy a pyré medzi jednotlivými jedlami počas dňa. Pyré sa teší obľube najmä u detí. Mamy ich deťom podávajú prevažne na desiatu ako zdroj potrebných vitamínov. Zeleninové džúsy sú, naopak, obľúbené u žien. Percento konzumácie zeleninových džúsov stúplo od roku 2015 o 8 percentuálnych bodov a momentálne až 37% žien potvrdilo ich konzumáciu. Konzumácia ovocných džúsov ostáva rovnaká (95% domácností). „Zeleninové džúsy napomáhajú tráveniu, čo využívajú najmä ženy, ktoré majú ťažkosti s tráviacim traktom, alebo dbajú na svoju postavu. Ovocné džúsy sa vyznačujú ich príjemnou, sladkou chuťou. Preto je všeobecne obľúbenejší u širšieho publika. No u oboch platí, že sú zdrojom vlákniny a iných telu prospešných látok,“ hovorí výživový poradca a odborník na vyváženú stravu MUDr. Peter Minárik.

STÚPAJÚCA TENDENCIASlováci majú stále ďaleko k príjmu ideálneho denného množstva vitamínov. Či už v surovej podobe, alebo spracované do 100% džúsov a pyré. Z prieskumu však vyplýva, že v priebehu troch rokov sme sa predsa len v povedomí o dôležitom vplyve ovocia a zeleniny na každodenný život človeka posunuli. Práve to bolo cieľom kampane „Džúsy a pyré – vitamíny v SMART forme“, za ktorou stojí Asociácia Národnej únie výrobcov džúsov (KUPS). Kampaň sa od roku 2015 prihovárala širokej verejnosti s cieľom edukovať a zvýšiť povedomie o jednoduchých riešeniach doplnenia energie a potrebných vitamínov a živín prostredníctvom 100% džúsov a pyré. Z prieskumu, za ktorým stojí KUPS a agentúra HAVAS vyplýva, že vo všetkých krajinách, v ktorých kampaň posledné tri roky rezonovala, sa zvýšil záujem o zdravý životný štýl a „smart“ riešenia pre doplnenie energie a telu prospešných látok.

###

Kampaň „Džúsy a pyré. Vitamíny vo výhodnej forme“ je financovaný s podporou Európskej únie a Poľskej republiky, ako aj z prostriedkov Fondu propagácie ovocia a zeleniny a členmi KUPS.

Viac informácií o kampani je k dispozícii na webovej stránke www.dzusyapyre.eu a na fanpage „Žite Smart“ na Facebooku.

K téme

F&F a Tesco Online nákupy sú opäť najdôveryhodnejšie značky Slovákov Keď to v supermarkete žije aj po záverečnej: počas Noci v BILLA sa tradičné chute Slovenska spojili s tými modernými

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Zdravie

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.