Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
1. decembra 2016 PR správyOstatné od PRservis.skSITA Diskusia()

Nepodceňujte prípravu auta na zimu

Bratislava, 30. 11. 2016 – Prvý sneh dáva najavo, že zima už prichádza. Práve sychravé počasie hmla, dážď a sneh predstavujú za volantom auta riziká z hľadiska pozornosti, ale aj techniky jazdy. Odborníci i polícia odporúčajú dôkladnú prípravu vozidla na toto motoristicky náročnejšie ročné obdobie a pridávajú rady na bezpečnú jazdu.

Základom pre vozidlo sú nepochybne kvalitné zimné pneumatiky na všetkých kolesách s dostatočnou hĺbkou dezénu. Tá je v zákone definovaná najmenej 4 mm. Včasné prezutie zimných pneumatík sa odporúča len čo denná teplota poklesne pod 7°C. Zimné pneumatiky majú oveľa lepšiu priľnavosť na klzkej vozovky a taktiež lepšie zaberajú pri rozjazde na snehu. Najväčšou devízou je výrazne kratšia brzdná dráha na snehu a ľade. „Pri rýchlosti 50km/h zastavíte o 8 metrov skôr ako na letných pneumatikách v zime. A to môže rozhodnúť pri prípadnej nehodovej situácii,“ hovorí Petr Vaněček prevádzkový manažér AAA AUTO.

Prípravu a kontrolu automobilu by nemali podceniť ani vodiči práve zakúpených áut, predchádzajúci majitelia sa o ne nemuseli tak dôkladne starať alebo prípravu podcenili. Najväčší slovenský predajca ojazdených automobilov začína s postupnou prípravou už v októbri. „Dolievame nezmrznúcu kvapalinu do ostrekovačov, kontrolujeme stav, batérií a mrazuvzdornosť chladiacich kvapalín. Do vozidiel s dieselovými motormi dolievame aditíva, aby nafta nezamrzla,“ komentuje prípravu prevádzkový riaditeľ AAA AUTO Petr Vaněček a dodáva, „kontrola bŕzd, svetiel, stavu kvapalín patria medzi prvky, ktoré kontrolujeme štandardne celoročne.“

Benzínový motor je v zime menej namáhaný

Večná dilema motoristov je v zimnom období rozlúsknutá. Jasná výhoda na strane benzínu je deklarovaná faktom, že benzín v zime nezamŕza. Benzínové motory sa v zime taktiež rýchlejšie zohrejú na prevádzkovú teplotu a teda v aute si skôr zakúrite. Autá s naftovým motorom sú na studené štarty extrémne citlivé, pri teplotách pod -10°C začínajú problémy. „Odporúčame kontrolu palivového systému a pridanie aditív do nafty,“ hovorí Vaněček. Pomôcť môže aj tankovanie prémiovejších palív s pridanými aditívami.

Batéria a nemrznúce kvapaliny

Akumulátor by mal byť na zimu tiež pripravený. Jeho dobitie prípadne výmena zabezpečí autu dostatok energie pri studených štartoch v nízkych teplotách. Pre prípad núdze noste so sebou štartovacie káble.

Bezpečnosť jazdy môže byť ovplyvnená aj dobrým výhľadom na vozovku a okolie. Pre nepriaznivé počasie sú ostrekovače a stierače používané oveľa častejšie než v iných mesiacoch. Gumičky stieračov je dobré vymeniť za nové, ak nám tie súčasné dosluhujú a zároveň doplniť nemrznúcu kvapalinu do ostrekovačov. Ak máte nádobku ešte plnú žltej či rúžovej letnej kvapaliny, musíte jej časť odstriekať, aby sa tam vošla modrá zimná zmes.

Je potreba myslieť i na chladiacu sústavu, tá by mala byť naplnená zmesou na -25°C.

Zámky, gumové tesnenia dverí a okien a karoséria

Je dobré so sebou nosiť špeciálny prípravok na rozmrazenie mechanizmu zámku, a to bez ohľadu na to, či má auto diaľkové ovládanie centrálneho zamykania alebo nie. Ak sa napríklad stane, že sa batéria cez noci vybije, ušetríte si dosť času. Ten nestratíte a zároveň uchránite svoje nervy, keď ošetríte gumové tesnenia dverí a okien špeciálnym prípravkom proti primŕzaniu.

Nesmie sa zabúdať ani na ošetrenie laku karosérie vhodnou autokozmetikou, ktorá ho aspoň dočasne ochráni pred pôsobením posypovej soli. Bojujte proti nej i častejším umývaním auta, a to i napriek tomu, že sa to môže zdať ako vyhadzovanie peňazí. Soľ podporuje hrdzavenie a ak ju necháte pôsobiť na karosériu dlhé mesiace, môže sa stať, že vám auto na jar rozkvitne ako vaša záhradka.

Zimná výbava, ktorá sa zíde

Zo skúseností vyplýva, že v zime je dobré nosiť v aute zopár užitočných predmetov. Štartovacie káble, snehové reťaze, lopatka a deka na zahriatie by mali byť v aute samozrejmosťou. Na dlhšie cesty sa odporúča dostatok jedla a pitia, uviaznutie v kolóne počas snehovej kalamity nemusí byť výnimkou. Práve stojace auto v kolóne spotrebuje takmer 2 litre paliva za hodinu. Majte radšej dostatok paliva v nádrži. V dnešnej dobe je dobré mať so sebou aj nabíjačku mobilného telefónu.

Nesúmerné brzdenie môže byť fatálne

Vyhnúť sa život ohrozujúcim situáciám pomôže i test bŕzd. Na suchej a prázdnej vozovke sprudka zabrzdite a sledujte, či vozidlo brzdí rovnomerne a nejde do šmyku. V opačnom prípadne navštívte servis. Nesúmernosť brzdného účinku môže viesť na klzkej zimnej vozovke k nečakanému šmyku s tragickými následkami.

Polícia odporúča pre bezpečnú jazdu najmä: znížiť rýchlosť jazdy, rozbiehať sa plynule, nepridávať priveľa plynu naraz, dodržiavať bezpečnú vzdialenosť od vozidla idúceho pred vami, brzdiť a zrýchľovať pozvoľna, aby ste minimalizovali riziko prekĺznutia kolies a šmyku. Samozrejmosťou by mala byť predvídavosť jazdných situácií a citlivosť ovládania vozidla.

PR Servis je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .

xa

K téme

Pľúcna fibróza: Keď je poslednou šancou transplantácia pľúc – Ako včas odhaliť tiché príznaky? Ako vám psí hrdinovia z útulku zmenia život k lepšiemu? Juraj Bača má na to odpoveď

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ostatné

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.