Elektronické schránky budú nevyužité
Bratislava 22. 11. 2016 – Každej firme zapísanej v obchodnom registri bude od 1.januára budúceho roka automaticky aktivovaná elektronická schránka. Má slúžiť na elektronickú komunikáciu s úradmi, ale úrady ju neplánujú využívať.
„Podnikateľ, resp. zamestnávateľ, ktorý sa s nikým nesúdi a neuchádza sa o verejné či štátne zákazky, komunikuje s finančnou správou, sociálnou poisťovňou a zdravotnými poisťovňami. Spomedzi týchto inštitúcií bude štátom zriadené elektronické schránky využívať iba sociálna poisťovňa. Zmysel schránok, ktoré si podnikatelia musia povinne aktivovať a ktoré im mali uľahčiť život, sa tak stráca,“ upozorňuje Jaroslava Lukačovičová, podpredsedníčka strany Šanca.
Finančná správa bude aj naďalej komunikovať s platiteľmi dane z pridanej hodnoty cez vlastný portál, žiadne úradné dokumenty nebude posielať do elektronických schránok. Postupne chce prejsť na obojstrannú elektronickú komunikáciu s podnikateľmi, ale opäť na svojom vlastnom webe. Táto je a bude dostupná na základe uzatvorenej dohody o elektronickej komunikácii.
Ani zdravotné poisťovne nebudú komunikovať prostredníctvom nových povinných elektronických schránok. Každá z poisťovní má vlastný elektronický systém, ktorý chcú aj naďalej používať. Zamestnávatelia si budú aj po Novom roku plniť svoje povinnosti prostredníctvom web stránok jednotlivých poisťovní, kde budú dostupné naďalej aj napr. ročné zúčtovania zdravotného poistenia.
„Podnikatelia musia povinne obehnúť úrady a zabezpečiť si zariadenie, ktorým sa budú vedieť pripojiť k svojej elektronickej schránke. K tomu si budú musieť vybaviť aj občiansky preukaz s čipom, ak ho ešte nemajú. Samé povinnosti, benefity v nedohľadne. Čo je dôvodom tejto nemalej investície zo strany štátu, ak ju samotné dotknuté inštitúcie neplánujú používať? Vyzývam podpredsedu vlády Petra Pellegriniho, ktorý zodpovedá za tento projekt, aby spolu s Národnou agentúrou pre sieťové a elektronické služby uviedli zoznam inštitúcií, ktoré budú s podnikateľmi komunikovať prostredníctvom elektronických schránok. Inak sa tento projekt javí ako ďalší biznis pre biznis, nie pre pomoc podnikateľom,“ dodáva Jaroslava Lukačovičová.
Elektronickú schránku si musia aktivovať iba právnické osoby, teda firmy uvedené v obchodnom registri. Netýka sa to teda občianskych združení, neziskových organizácií či živnostníkov.
PR Servis je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .
xa