MPRV: Prípad Morca Della je len vrcholom ľadovca
BRATISLAVA 28. júla –
Prípad Morca Della je len vrcholom ľadovca, kde sú výrobcovia v nevýhode oproti obchodným reťazcom
V predajniach obchodného reťazca Kaufland už nedostať Morca-Dellu, mäsovo-sójovú zmes na špagety. Obchodný reťazec sa nedohodol s výrobcom na obchodných podmienkach. Ministerstvo pôdohospodárstva upozorňuje, že nejde o jediný prípad, kedy obchodné reťazce tlačia dodávateľov do nevýhodných podmienok. Aj kvôli takýmto prípadom prichádzajú slovenskí výrobcovia o odbyt a spotrebitelia o slovenské výrobky.
Podľa medializovaných informácií Morca-Della nefiguruje na pultoch predajní Kaufland kvôli tomu, že sa s výrobcom Tatrakon nedohodli na cene. Slovenský spotrebiteľ tak v konečnom dôsledku prišiel o jeden z najobľúbenejších konzervových produktov oceneným Značkou kvality SK, ktorej garantom je Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR. Tento prípad je len jednou z ukážok toho, ako sa obchodné reťazce rozhodujú namiesto spotrebiteľa. Z pozície dominantného postavenia na trhu diktujú podmienky neraz nevýhodné pre dodávateľov. Svedčí o tom aj fakt, že z vystavených položiek na pultoch je 39 % slovenských výrobkov, ale pritom tvoria až 62,5 % na celkových tržbách. Slovenskí spotrebitelia teda chcú kupovať slovenské výrobky, ale dosť často ich na pultoch nenachádzajú.
Boj proti nekalým obchodným praktikám v potravinovom sektore sú jednou z prioritných tém agrorezortu aj počas slovenského predsedníctva v Rade EÚ. „Nekalé obchodné praktiky zásadným spôsobom deformujú primerané rozdeľovanie marže v potravinovom dodávateľskom reťazci,“ uviedla ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Gabriela Matečná. „Nie sú len občasným javom. Stali sa systémovou súčasťou fungovania potravinového dodávateľského reťazca.“ Podľa ministerky aj keď k uplatňovaniu nekalých obchodných praktík dochádza najmä zo strany maloobchodu voči spracovateľom, ich negatívne dopady sa prenášajú ďalej najmä na samotných poľnohospodárov. Sťahovanie slovenských výrobkov z pultov predajní má priamy vplyv na pokles tržieb slovenských výrobcov a v konečnom dôsledku aj na zamestnanosť v regiónoch.
Ministerstvo pôdohospodárstva konštatuje, že aj napriek tomu, že platí zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, dokazovanie je veľmi zložité. Dodávatelia sa obávajú o tzv. vylistovanie svojich výrobkov z pultov predajní a preto sa radšej vyhýbajú podávaniu podnetov. „Bez ohľadu na platnú legislatívu najväčšiu rolu zohráva spotrebiteľ,“ uviedla ministerka Gabriela Matečná. „Je potrebné, aby sa zákazníci zaujímali o to, čo si objednávajú a nakupujú. Kvalita a pôvod potravín úzko súvisí s tým najcennejším čo máme, a to je zdravie.“
Michal FEIK
Odbor komunikácie a marketingu
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR
Vyhlásenia a oznamy je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .
jb;dn