IFP: Factsheet o JLR
BRATISLAVA 13. decembra –
Príchod spoločnosti Jaguar Land Rover (JLR) predstavuje prvú strategickú investíciu mieriacu na Slovensko od prekonania krízy. Mnohé jej parametre sa budú ďalej upresňovať, aj na základe technických možností a ekonomického vývoja. Napriek tomu už dnes vieme odhadnúť vplyv prvej fázy investície JLR na slovenskú ekonomiku.
Investícia o veľkosti 1,4 mld. eur zvýši kumulatívne HDP Slovenska do roku 2020 o 2,5 percenta. Vrchol vplyvu na tempo rastu HDP sa dosiahne v roku 2019. V tom istom roku bude kulminovať i vplyv na trh práce. V ekonomike pribudne vďaka JLR, subdodávateľom, ale i novým pracovným miestam v službách kumulatívne 14,5 tisíca pracovných miest.
Investičný zámer JLR v objeme 1,4 mld. eur prinesie výrobnú kapacitu 150 000 áut ročne, ktorá by podľa predpokladov investora mala byť dosiahnutá v roku 2020. Investor plánuje výrobu dvoch nových technologicky vyspelých modelov športovo-úžitkových vozidiel (SUV). Sériová výroba prvého modelu začne v septembri 2018 a nábeh produkcie druhého modelu je plánovaný na jún 2019, v prvom roku výroby bude teda z výrobných liniek schádzať iba lacnejší model. Celkový počet automobilov vyrobených na Slovensku môže v roku 2019 dosiahnuť vyše 1,2 milióna ročne.
Z hľadiska výroby bude síce JLR najmenšou automobilkou na Slovensku, no objemom tržieb sa v čase plnej produkcie môže priblížiť najväčšiemu VW. Dôvodom je produkcia výlučne luxusných automobilov vyššej cenovej kategórie. V počte zamestnancov by sa mal JLR počtom zamestnancov okolo 3 000 podobať najmenšiemu PSA.
Súčasťou výrobného závodu nebude motoráreň, no investor i tak očakáva mierne vyššiu pridanú hodnotu na produkcii (14 percent). Pre porovnanie, odhad na základe input-output tabuliek z roku 2011 pre tri automobilky pôsobiace na Slovensku (ďalej len Trojka) je 10 percent. Na základe toho očakáva IFP i mierne vyššiu pridanú hodnotu exportu vo výške 33 percent oproti odhadom 31 percent pre Trojku v roku 2011.
IFP predpokladá, že jedno vytvorené pracovné miesto v automobilovom závode vytvorí ďalšie tri v subdodávateľskej sieti. Podľa štúdie Luptáčik et al. (2013), jedno pracovné miesto vytvorené v Trojke prinieslo až štyri pracovné miesta u subdodávateľov. Konzervatívnejší predpoklad bol prijatý z dôvodu čiastočného napojenia sa na už existujúcu sieť subdodávateľov.
Automobilka JLR zvýši HDP na celom odhadovanom horizonte do roku 2020 kumulatívne o 2,5 percenta, z čoho bude 0,6 percenta na horizonte našej rozpočtovej prognózy do roku 2018. Vplyv na ekonomický rast bude kulminovať v roku 2019 a pri priaznivom stave externého prostredia sa vďaka investícii vytvárajú predpoklady pre prekročenie hranice 4-percentného rastu. Vzhľadom na to, že pôjde o pozitívny ponukový šok prameniaci z nových výrobných kapacít, vysoký ekonomický rast nebude sprevádzaný výrazným prehrievaním ekonomiky. Prostredníctvom produktivity výrobných faktorov dôjde k zvýšeniu potenciálneho rastu a kladná produkčná medzera zostane na prijateľných úrovniach.
Do roku 2017 sa vplyv na rast bude realizovať najmä v sektore stavebníctva (investičná fáza). Tento impulz do ekonomického rastu odznie v roku 2018. Počnúc rokom 2018 bude dominovať vplyv v automobilovom priemysle (výrobná fáza) realizovaný vývozom. Sekundárny vplyv na rast prostredníctvom sektora nízkokvalifikovaných služieb resp. spotreby domácností bude akcelerovať postupne a vyvrcholí v roku 2019.
Na celom horizonte rokov 2016 až 2020 vzrastie zamestnanosť kumulatívne o 0,6 %, čo predstavuje 14,5 tisíca novovytvorených pracovných miest. Z tohto počtu pribudne 0,3 % (takmer 7 tisíc pracovných miest) na horizonte rozpočtovej prognózy do roku 2018. Najvýraznejší vplyv na tvorbu pracovných miest v stavebníctve sa zrealizuje už v roku 2017, kým rast počtu zamestnancov v automobilke a u subdodávateľov vyvrcholí v roku 2020. Sekundárne vplyvy na rast zamestnanosti v nízkokvalifikovaných službách nad rámec siete subdodávateľov budú výrazné až v roku 2019. Služby generujú zhruba jedno pracovné miesto na každé miesto vytvorené priamo v automobilke. Celkovo tak vytvorené pracovné miesta „mimo“ a „v“ automobilke dosahujú pomer 4:1. Bez prijatia opatrení pre zosúladenie zručností absolventov a potrieb trhu práce je možné očakávať mzdové tlaky v priemyselnej výrobe, najmä v automobilovom priemysle. Boj o kvalifikovanú silu ešte viac otvorí nožnice v dynamikách miezd v priemysle a službách. Tento efekt bude najvýraznejší v roku 2020.
Veľmi indikatívny vplyv na daňové príjmy investičnej fázy je približne 0,2 % HDP v horizonte prognózy.
Príchod JLR predstavuje významné posilnenie ponukovej strany slovenskej ekonomiky a zvyšuje jej potenciálny rast. Na druhej strane, zníženie rizika prehrievania trhu práce si bude vyžadovať aktívnu reakciu fiškálnej (vytvorenie vankúša kvôli zvýšeniu citlivosti na šoky v automobilovom priemysle) a vzdelávacích (zosúladenie ponuky absolventov a dopytu na trhu práce) politík.
Martin Filko
Hlavný ekonóm a riaditeľ
Inštitút finančnej politiky
Vyhlásenia a oznamy je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .