Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
13. októbra 2014 VyhláseniaŠtátna správa od PRservis.skSITA Diskusia()

IFP: Rozpočet 2015: Po daždi vychádza slnko

BRATISLAVA 13. októbra –

Ministerstvo financií dnes prvýkrát prezentovalo – na rokovaní tripartity – návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2015 – 2017. V stredu by ho mala schvaľovať vláda. Vtedy zverejníme aj jeho podrobný analytický sumár (návrh rozpočtového plánu podľa bruselských požiadaviek) s detailnými informáciami. Dovtedy niekoľko základných postrehov:

Podľa predbežných údajov z jesennej notifikácie klesol deficit v roku 2013 na 2,6 % HDP, čo predstavuje zlepšenie v porovnaní s pôvodným rozpočtovým cieľom až o 0,3 % HDP . Štrukturálny deficit dosiahol najnižšiu hodnotu v histórii Slovenska. Ročné priemerné konsolidačné úsilie za 2010-2013 dosiahlo 1,5 % HDP, vyššie ako požadované 1 % HDP podľa odporúčaní Rady EÚ.

Vládny návrh rozpočtu verejnej správy na rok 2015 je zostavený so schodkom na úrovni 1,98 % HDP, ktorý zodpovedá štrukturálnej konsolidácii o 1,2 % HDP v porovnaní s aktuálnym odhadom salda v roku 2014. Predkladaný rozpočet verejnej správy na rok 2015 je ambicióznejší než vyžadujú európske pravidlá a ich premietnutie do národnej legislatívy. Vytvorený fiškálny priestor oproti pravidlami vyžadovanému cieľu bude tvoriť rezervu pre makroekonomický vývoj a môže slúžiť na krytie nákladov na odvodovú reformu (zavedenie odpočítateľnej položky na zdravotné odvody pre nízkopríjmových zamestnancov) a možných potrieb z kolektívneho vyjednávania najmä v oblasti školstva. V prípade naplnenia cieľa schváleného rozpočtu na rok 2014 vo výške 2,64 % HDP zodpovedá pravidlami požadovanému medziročnému zlepšeniu štrukturálneho salda o približne 0,5 % HDP cieľový deficit na rok 2015 vo výške 2,49 % HDP.

Odhadovaný schodok verejnej správy na rok 2014 dosahuje 2,93 % HDP a naznačuje tak riziko vo výške 0,3 % HDP oproti schválenému rozpočtovému cieľu 2,64 % HDP. Hlavné negatívne faktory sú neuznanie nedaňových príjmov z dividend ako akruálnych príjmov v metodike ESA2010, výpadok iných nedaňových príjmov, a horšie hospodárenie miestnej samosprávy a zdravotných poisťovní, ktoré sú do veľkej miery kompenzované lepším výberom daní a odvodov.

Po zohľadnení oproti očakávaniam lepšieho výsledku za rok 2013 by podľa predbežných údajov z jesennej notifikácie pri splnení rozpočtového cieľa na rok 2014 dosiahla fiškálna expanzia 0,4 % HDP. Pri prípadnom nesplnení rozpočtového cieľa a deficite na úrovni 2,93 % HDP by štrukturálna expanzia dosiahla 0,7 % HDP. Po zohľadnení investičnej klauzuly vo výške 0,6% HDP by bola 0,1 % HDP. Ani pri naplnení rizík by tak nemala nastať výrazná odchýlka od požadovaného konsolidačného úsilia podľa Paktu stability a rastu. Štrukturálna expanzia v tomto roku je obmedzená na jeden rok a je kompenzovaná výraznejším konsolidačným úsilím v budúcom roku.

Za predpokladu, že by nedošlo k žiadnym zmenám v hospodárskych politikách, deficit verejnej správy by v roku 2015 dosiahol úroveň 3,5 % HDP. Rozdiel v salde verejnej správy medzi scenárom nezmenených politík a návrhom rozpočtu na rok 2015 predstavuje 1 211 mil. eur (1,6 % HDP). Na príjmovej stránke je celkový vplyv oproti NPC 0,4 % HDP, pričom daňové príjmy rastú vďaka novej legislatíve o 0,6 % HDP. Najvýznamnejšie opatrenia sú zachovanie sadzby dane z pridanej hodnoty na úrovni 20 % a rozsiahlejšia novela zákona o dani z príjmov, odstraňujúca niektoré výnimky a rozširujúca daňovú základňu. Na strane výdavkov sa realizuje reforma štátnej správy ESO a tlmia sa niektoré verejné výdavky, aj v súvislosti s tretím sankčným pásmom dlhovej brzdy. Na výdavkoch sa oproti NPC ušetrí 1,1 % HDP.

Hrubý dlh verejnej správy dosiahol podľa pôvodnej aprílovej notifikácie Eurostatu ku koncu roka 2013 úroveň 55,4 % HDP. Revízia HDP a zmeny v zaradení subjektov do sektoru verejnej správy však pravdepodobne spôsobia, že podiel dlhu na HDP za rok 2013 v októbrovej notifikácii poklesne pod 55 % HDP a aktuálne sankcie z dlhovej brzdy nebude nutné uplatňovať. V roku 2014 by mal dlh prvýkrát od roku 2008 klesnúť a dosiahnuť úroveň 54,1 % HDP. V roku 2015 sa síce očakáva dočasný mierny nárast na 54,4 % HDP, no v nasledujúcich rokoch bude dlh postupne klesať až na 51 % HDP v roku 2017. Pokles dlhu je podmienený zlepšením primárneho salda (deficitu verejnej správy očisteného o úrokové náklady, ktorý bude od roku 2016 prvýkrát v prebytku) a rastom HDP.

Napriek rizikám rozpočtu v tomto roku, a mračnám nad eurozónou, sú základné parametre vládneho návrhu rozpočtu na budúce roky povzbudivé,

Martin Filko
hlavný ekonóm a riaditeľ
Inštitút finančnej politiky

Vyhlásenia a oznamy je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .

jb;me

K téme

MPRV SR : Vzniká Inštitút pôdohospodárskej politiky MF SR: Hlavným ekonómom na ministerstve financií sa stal Biswajit Banerjee

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Štátna správa

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.