Polovica Slovákov nevie, kto bude kandidovať v komunálnych voľbách
BRATISLAVA 12. augusta – Komunálne voľby sa budú konať približne o tri mesiace a polovica Slovákov ešte vôbec nevie, kto bude kandidovať v ich obci alebo meste za starostu resp. primátora. Pätina opýtaných vie o jednom kandidátovi, ktorým je súčasný starosta alebo primátor, približne 10 percent vie o jednom kandidátovi inom, ako je súčasný starosta alebo primátor. Iba každý piaty Slovák vie o niekoľkých kandidátoch. Tieto informácie vyplynuli z prieskumu verejnej mienky, ktorý pre účely projektu „Ako vyhrať voľby“ realizovala koncom júla agentúra Focus.
Termín komunálnych volieb je stanovený na 15. novembra. „Tri mesiace je krátka doba na oslovenie a presvedčenie voličov. Najmä vo väčších mestách sme svedkami rozbiehajúcich sa komunálnych kampaní, v menších mestách stále kandidáti svoju kandidatúru buď zvažujú alebo si ju nechávajú pre seba. To je chyba, tým vlastne nahrávajú svojim protikandidátom“, hovorí Jaroslava Vaculčiaková, odborníčka na PR a volebný marketing a zakladateľka projektu „Ako vyhrať voľby“.
Kandidáti, ktorí chcú úspešne kandidovať, by mali využiť každý deň do volieb na to, aby zdieľali svoju kandidatúru a začali sa zviditeľňovať. „Aj keď zákon stanovuje nelogicky začiatok volebnej kampane až na 17 dní pred začiatkom volieb, to znamená 29. októbra, kandidáti môžu už odteraz informovať o svojej kandidatúre spôsobom, ktorý zákon umožňuje“, hovorí Jaroslava Vaculčiaková. „Aktuálne znenie Zákona 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí upravuje vedenie kampane vo verejnoprávnych a licenčných médiách a umiestňovanie plagátov a nosičov na verejných priestranstvách. Kandidát v rámci predvolebnej kampane vykonáva politické práva, ktorú sú mu dané ústavou. Vedenie predvolebnej kampane v zmysle zákona nie je priamo sankcionované“, dopĺňa advokátka Kvetoslava Živčáková, právna expertka projektu „Ako vyhrať voľby“.
„Kandidáti, ktorí už pracujú s voličmi v teréne, zvyšujú svoje šance na úspech. Čas sa neúprosne kráti a 15. november je za dverami. Iba billboard Vám voľby nevyhrá! 2,8 sekundy je priemerný čas, ktorý venujeme pohľadu na billboard. Čo si stihneme zapamätať?“, dodáva Roman Neczli, odborník na politický marketing a volebné kampane, konzultant projektu „Ako vyhrať voľby“.
Prieskum verejnej mienky realizovala pre účely projektu „Ako vyhrať voľby“ agentúra Focus na reprezentatívnej vzorke 1 050 obyvateľov Slovenska v poslednom júlovom týždni. Na otázku „Viete, kto sa chystá vo vašej obci/ meste kandidovať za starostu/ primátora v jesenných komunálnych voľbách?“, odpovedali respondenti nasledovne:
1) vôbec neviem, kto bude kandidovať / 49,7
2) viem o jednom kandidátovi a tým je súčasný starosta/ primátor / 19,9
3) viem o jednom kandidátovi, ale nie je to súčasný starosta/ primátor / 10,6
4) viem o niekoľkých kandidátoch / 19,9
Portál www.akovyhratvolby.sk je určený všetkým kandidátom na starostov, primátorov a poslancov do komunálnych volieb 2014. Kandidáti na ňom nájdu priebežne aktualizované informácie o voľbách, termíny, rady, tipy a návody, ako uspieť a ako vyhrať komunálne voľby. Cieľom projektu „Ako vyhrať voľby“ je zvyšovať úroveň komunálnych volebných kampaní, ako aj celkovej politickej kultúry na Slovensku.
PR Servis je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .
ax