Typický predstaviteľ SZČO je muž s vysokoškolským vzdelaním
BRATISLAVA 5. decembra – Viac ako dve tretiny dopytovaných Európanov (69 %) zo šestnásť krajín má k samostatnej zárobkovej činnosti pozitívny vzťah. Traja zo štyroch (78 %) sa domnievajú, že za 10 rokov bude podnikanie minimálne rovnako dôležité ako je dnes.
Štúdia Amway o podnikaní v Európe v roku 2012 bola oficiálne predstavená pred dvoma týždňami na pôde Európskeho parlamentu v Bruseli, pozitívne reakcie vyvolala tiež u predstaviteľov Ludwig-Maximilians-Universität München v Nemecku.
Štúdia okrem iného odhaľuje najčastejšie motívy pre vlastné podnikanie a tiež prekážky, ktoré jednotlivcom v podnikaní bránia. Nezávislosť na zamestnávateľovi, sebarealizácia a vyhliadky na druhý príjem sú najčastejším dôvodom pre podnikanie. Naopak nedostatok vstupného kapitálu, neistá hospodárska situácia a strach z neúspechu sú bariéry, ktoré Európanom v podnikaní bránia. Typickým predstaviteľom samostatne zárobkovo činnej osoby je podľa štúdie mladý muž s vysokoškolským vzdelaním.
Muži (2012: 71 %, 2011: 75 %) podľa štúdie vykazujú mierne pozitívnejší vzťah k podnikaniu ako ženy (2012: 67 %, 2011: 68 %). Podľa štúdie Inštitútu Maxa Plancka pre výskum ekonomických systémov ženy reprezentujú len tretinu samostatne zárobkovo činných osôb v Európe.
Priamy predaj predstavuje jednu z najjednoduchších možností, ako s podnikaním začať. Priamy predaj, ktorý v Českej Republike reprezentuje Asociace osobního prodeje, ponúka ľuďom možnosť podnikania bez rizika, vstupných investícii a nutnosti formálneho vzdelania v ekonomike. Spoľahlivé firmy navyše záujemcom poskytujú potrebnú podporu a logistiku. V súčasnosti pôsobí v priamom predaji v rámci Európy 11 390 000 osôb.
„V súčasnej ekonomickej situácii je pre veľa európskych krajín s vysokou mierou nezamestnanosti samostatné podnikanie jednou z významných alternatív ekonomického uplatnenia obyvateľov. Malo by byť v záujme jednotlivých krajín a ich vlád čo najviac samostatné podnikanie podporovať,“ hovorí Jan Stránský, zastupujúci predseda Slovenského združenia priameho predaja. „Na Slovensku prieskum realizovaný nebol, predpokladáme, že sa uskutoční veľmi skoro. Napriek tomu si myslíme, že výsledky sú pre slovenskú verejnosť zaujímavé aj tento rok,“ dodáva.
Najústretovejší sú v hodnotení samostatne zárobkovej činnosti Dáni (85 %), naopak najmenej podnikateľského elánu majú obyvatelia Maďarska (47 %). Dôvodom sú konkrétne štrukturálne, administratívne a kultúrne dôvody, ktoré je možné odstrániť.
Kompletná správa o podnikaní v Európe v roku 2012 je k dispozícii v češtine na www.osobniprodej.cz.
O Slovenskom združení priameho predaja
Slovenské združenie priameho predaja je voľné združenie právnických osôb, ktoré si kladie za svoj primárny cieľ podporu priameho predaja na Slovensku ako alternatívneho spôsobu obchodovania. Slovenské združenie priameho predaja stanovuje pravidlá priameho predaja, zasadzuje sa o ich presadzovanie a dodržiavanie v praxi. Priamy predaj je unikátna príležitosť pre rozvoj drobného podnikania a vytváranie možností pracovného uplatnenia. Je cestou k budovaniu vzťahu a dôvery k zákazníkovi a ponúka mu možnosť zakúpenia kvalitných výrobkov za výhodných obchodných podmienok. S tým je tiež spojená ochrana spotrebiteľa a etika obchodovania na trhu. Riadnym členom Slovenského združenia priameho predaja sú v súčasnosti spoločnosti Amway, Avon, Just, Mary Kay a Oriflame. Členom čakateľom sú spoločnosti PartyLite a NuSkin. Členom združenia sa môže stať každá firma so sídlom na Slovensku, ktorá predáva svoje výrobky alebo služby systémom priameho predaja a bude dodržiavať stanovy a Etický kódex
združenia.
Viac na: www.zpp.sk
PR Servis je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .
ax