Firmy chcú v roku 2013 zvyšiť benefity pre zamestnancov
BRATISLAVA 20. septembra – Firmy na Slovensku chcú v budúcom roku odmeňovať svojich zamestnancov viac ako dnes. Do trojice najobľúbenejších benefitov patrí mobilný telefón, stravné lístky a vzdelávanie, ktoré poskytuje vyše 90% firiem. Dobrou správou je, že stúpa podiel firiem, ktorým záleží na zabezpečení zamestnancov na dôchodok a každá piata firma uzatvára svojim zamestnancov nejaký typ životného poistenia. Tieto údaje vyplývajú z prieskumu poisťovne ING na reprezentatívnej vzorke 100 spoločností na Slovensku.
Mobil, stravné lístky a vzdelávanie vedú rebríček najčastejších výhod pre zamestnancov na Slovensku aj v Čechách. Rozdiel je len v poradí: kým v Čechách firmy najčastejšie investujú do vzdelávania (82 % firiem), na Slovensku je najčastejším benefitom mobilný telefón (95 % firiem). Z prieskumu zároveň vyplynulo, že zamestnanci na Slovensku sa z hľadiska benefitov majú lepšie ako v Čechách: napríklad 10 a viac benefitov poskytuje až 70 % slovenských firiem, ale len 48 % českých. Súvisí to pravdepodobne s tým, že v Čechách pociťuje zhoršenú ekonomickú situáciu v medziročnom porovnaní až o vyše 60 percent viac firiem ako na Slovensku (18 % v SR vs. 30 % v ČR z celkového počtu firiem).
Firmy plánujú zvýšiť investície do benefitov, porastie najmä vzdelávanie zamestnancov
Firmy plánujú v budúcom roku ponúknuť zamestnancom viac benefitov. Najviac budú v budúcom roku rásť investície do vzdelávania: až 18 % firiem z prieskumu plánuje intenzívnejšie vzdelávať svojich zamestnancov. Rebríček trojice rastúcich benefitov dopĺňajú investície do zdravia vo forme preventívnych prehliadok (7 % firiem) a športu (6 % firiem). Naopak, približne 1 % firiem plánuje v tomto roku znižovať alebo zrušiť 13. plat.
Dve tretiny firiem chcú aktívne zabezpečiť svojich zamestnancov na dôchodok
Aj keď podiel firiem, ktoré sa zaujímajú o zabezpečenie zamestnancov na dôchodok stúpa, stále je na Slovensku priestor na rast v tejto oblasti. Doplnkové dôchodkové sporenie (3. pilier) dnes poskytuje na Slovensku o 15 % menej firiem ako v Čechách. Rozdiel vidíme aj v motivácii: 65 % slovenských firiem poskytujúcich doplnkové dôchodkové sporenie tak robí preto, že im záleží na zabezpečení zamestnancov na dôchodok (v ČR len 40 %), naopak v Čechách považuje 42 % firiem, poskytujúcich sporenie na dôchodok tento benefit za lepšiu alternatívu ako zvýšenie platu v rovnakej výške (v SR 19 %). Motivačné životné poistenie svojim zamestnancom poskytuje 28 % oslovených firiem, pričom 4 % plánujú investície do tohto benefitu zvýšiť. Tým výrazne zaostávame za Českou republikou, kde životné poistenie svojim zamestnancom platí až 43 % firiem. „Najmä v stredných a väčších firmách vidíme silnejšiu snahu o poskytovanie dlhodobých benefitov, medzi ktoré patrí doplnkové dôchodkové sporenie a životné poistenie. Aby však tieto benefity priniesli úžitok vo väčšej miere, je potrebná kombinácia osobnej zodpovednosti zamestnancov ako aj zamestnávateľov a motivačný legislatívny rámec zo strany štátu,“ hovorí Juraj Dlhopolček, výkonný riaditeľ ING pre dôchodky a firemný obchod. Z vyjadrení firiem ďalej vyplýva, že 48 % firiem je presvedčených, že zamestnanci oceňujú pomoc firmy pri zaistení slušného dôchodku.
Štvrtine firiem sa darí lepšie ako pred rokom, väčšina zvyšuje zamestnancom plat a benefity
Z prieskumu vyplýva, že 26 % slovenských firiem sa v roku 2012 ekonomicky darí lepšie ako v rovnakom období pred rokom. 62 % z nich sa snaží vyššie príjmy preniesť do nárastu mzdy a poskytovania zamestnaneckých výhod. Pritom ekonomicky úspešné firmy siahajú po výhodách v oblasti zlepšovania zdravia a zdravého životného štýlu svojich zamestnancov, ako sú poukážky na voľnočasové aktivity, rehabilitácia, vitamíny a výživové doplnky.
Firmy s horšími výsledkami sa snažia v rámci možností zachovať existujúce výhody a siahajú viac po prepúšťaní zamestnancov na dobu určitú (33 %), resp. neurčitú (33 %) ako aj po znižovaní miezd a benefitov (11 %).
Prieskumu sa počas mesiacov júl a august zúčastnila reprezentatívna vzorka 100 slovenských firiem. Vyše 80 % respondentov sú stredné a veľké firmy a až 70 % opýtaných firiem má ročný obrat nad 1 milión eur. Respondentmi teda boli hlavne významnejšie firmy z rôznych oblastí podnikania na Slovensku.
PR Servis je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .
ax