Slováci kupujú jazdenky najmä podľa interiéru
BRATISLAVA 7. augusta – Slováci, ktorí si kupujú ojazdené auto, sa zaujímajú najmä o technický stav vozidla či cenu. Pôvod auta nepovažujú za dôležitý napriek tomu, že práve v ňom sa môže skrývať veľké nebezpečenstvo. Pri rozhodovaní berú do úvahy aj recenzie uverejňované v médiách alebo so sebou vezmú nezávislého odborníka. Pri prehliadke si všímajú predovšetkým interiér a motorový priestor. Až 97 % opýtaných našlo medzi ojazdenými autami vozidlo, o ktoré mali záujem. Vyplýva to z telefonického prieskumu, ktorý robila spoločnosť AAA AUTO na vzorke 266 Slovákov.
Pri kúpe ojazdeného auta je jedným z najdôležitejších kritérií pomer cena/stav auta. Kupujúci by mal mať vždy na pamäti, že za danú cenu nedostane auto v bezchybnom stave ako keby bolo nové, ale práve uvedený pomer sa vo väčšine prípadov skutočne vyplatí. Preto je dobré všímať si pri kúpe iné kritériá ako pri novom aute. „Každé ojazdené vozidlo je použitá vec a tak je potrebné k nemu pristupovať. Je dôležité uvedomiť si, že stav vozidla zodpovedá cene – u veľmi lacných áut odporúčame vziať si so sebou mechanika a s ním skonzultovať, čo bude na aute nutné opraviť. Ponúkame aj možnosť posúdenia vozidla pred kúpou v nezávislom autoservise,“ zdôraznila nová generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová. Uvedomujú si to aj Slováci v prieskume AAA AUTO. Približne 45 % opýtaných ako dôležité kritérium pri výbere jazdenky uviedlo technický stav vozidla, 41 % cenu. Pôvod vozidla zaujímal iba 3 % opýtaných, čo je prekvapivé, lebo aj v neznámom pôvode auta môžu byť skryté hrozby, ktoré je ťažké odhaliť hlavne pri kúpe od jednotlivca. Pre ostatných bol dôležitý vek auta. Čo sa týka paliva, takmer 51 % vodičov dáva prednosť nafte, 41 % benzínu a zvyšok plynu. Za najväčšie výhody jazdy na benzín považujú zvyk, spotrebu alebo živšie auto. Pri nafte je motiváciou predovšetkým nižšia spotreba či zvyk. Až 70 % opýtaných pred kúpou hľadá informácie aj v recenziách uverejnených v médiách a na internete. Financovanie auta na úver, lízing alebo v hotovosti je podľa prieskumu rozložené rovnomerne, i keď v praxi záujem Slovákov o nákup vozidiel na splátky stále rastie a v AAA AUTO sa takto predajú až dve tretiny vozidiel.
Interiér aj exteriér
Viac než polovica opýtaných by si pri kúpe ojazdeného auta dala poradiť nezávislým odborníkom, 116 opýtaných však túto možnosť nechcelo vôbec využiť. Takmer polovica – 45 % opýtaných – uviedla, že pri prehliadke auta si pozorne prezerajú interiér. Ten môže byť často indikátorom nedovoleného omladzovania vozidiel, ktoré je v súčasnosti veľkým problémom ojazdených áut a deformuje trh. Na dôležitosť stavu auta zvnútra upozorňuje aj Karolína Topolová: „Jedným zo spôsobov ako spoznať, či je stav na tachometri skutočný, je interiér. Ak je príliš opotrebovaný, nízky počet kilometrov je nereálny. Treba si všímať najmä opotrebovanosť sedadiel, radiacej páky, volantu, koberčeka pod predným sedadlom a pedálmi.“ Hrozbou sú aj zatopené autá; pre tie je charakteristický zápach plesne a vlhkosť v interiéri, ale aj zvyšky blata pod sedačkami či v motorovom priestore. Približne tretinu opýtaných zaujíma aj motorový priestor a stav karosérie viditeľný zvonku. Pri ňom si treba všímať odtieň laku, či jednotlivé diely karosérie pasujú. Časť respondentov sa pri prehliadke zameriava na podvozok (6 %).
Dôverujú autobazáru
Čo sa týka formy predaja a typu obchodníka, takmer 90 % opýtaných sa radšej spoľahne na autobazár ako na náhodného individuálneho predajcu. Výhodou veľkých autobazárov je, že nie sú len sprostredkovateľmi predaja, ale v drvivej väčšine majú predávané autá vo svojom vlastníctve a kupujúcim poskytujú aj garancie a záruky. „V AAA AUTO napríklad poskytujeme doživotnú záruku legálneho pôvodu vozidla. Ak by s autom nastal problém, okamžite vraciame celú zaplatenú čiastku,“ dodala Topolová.
Čo si všímať v interiéri:
Radiaca páka – jej opotrebenie a presnosť radenia sú jedným z kritérií pri posudzovaní reálneho stavu auta
Volant – všímajte si ošúchanie a celkový stav
Koberčeky pod sedadlom vodiča a poťahy – prezrádzajú o majiteľovi viac, než sa na prvý pohľad zdá
PR Servis je komerčný informačný servis určený na publikovanie tlačových správ, informácií, vyhlásení a oznamov určených médiám a verejnosti. Texty sú vysielané v znení, dodanom klientom, bez redakčnej úpravy. Agentúra SITA je distribútorom týchto informácií a za ich obsahovú a štylistickú úroveň nezodpovedá. E-mail: prservis@sita.sk .
ax