Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
100951_kpmg_global automotive survey_2020_ilustr 676x380.jpg
9. februára 2023 SprávySlovensko od PRservis.skSITA Diskusia()

Technológie a automobilový priemysel majú k sebe bližšie ako kedykoľvek predtým

9.2.2023 – Najnovšie vydanie prieskumu medzi vedúcimi predstaviteľmi automobilového priemyslu z celého sveta, KPMG Global Automotive Survey 2022, potvrdilo čoraz väčší prienik technológií, ako aj optimizmus z pohľadu rastu v najbližších piatich rokoch. Očakávania týkajúce sa predaja elektrických vozidiel do roku 2030 boli skorigované smerom nadol a pôsobia o niečo realistickejšie v porovnaní s predchádzajúcim obdobím. V sektore naďalej prevládajú obavy týkajúce sa dodávok dôležitých materiálov a komponentov.

Až 83 % manažérov spoločností pôsobiacich v automobilovom priemysle a príbuzných odvetviach podľa výsledkov 23. ročníka prieskumu spoločnosti KPMG očakáva ziskovejší rast odvetvia v najbližších piatich rokoch, čo je o 30 % viac v porovnaní s minulým rokom. Pokiaľ však ide o krátkodobé výsledky sú manažéri, v rámci ktorých bolo 207 predstaviteľov pôsobiacich na najvyšších postoch, opatrnejší v raste ziskovosti vzhľadom na makroekonomické riziká.

Budúcnosť pohonných jednotiek (spaľovacie a elektrické motory)

Podiel elektrických vozidiel na predaji nových áut bude do roku 2030 podľa očakávaní lídrov automobilového priemyslu v rozmedzí medzi 10 % až 40 %, čo je v porovnaní s predchádzajúcim obdobím o 30 % menej. „Je zaujímavé, že očakávania manažérov sa z roka na rok uberajú opačným smerom ako predstavy a navrhovaná regulácia EÚ parlamentu, ktorý v roku 2022 ohlásil zákaz predaja spaľovacích motorov po roku 2035,“ podotkol Peter Nemečkay, sektorový líder pre automobilový priemysel spoločnosti KPMG na Slovensku.
Väčšia istota panuje medzi respondentami pokiaľ ide o priblíženie sa cenovej úrovne elektrických vozidiel k vozidlám so spaľovacími motormi. Až 82 % manažérov je presvedčených, že v najbližších desiatich rokoch sa elektromobily budú vo veľkej miere rozširovať, a to aj bez vládnych dotácií.

Zraniteľný dodávateľský reťazec

Pokračujúca neistota v rámci dodávky komodít a komponentov predstavuje veľké riziká pre top manažérov z automobilového odvetvia. Najmä pokiaľ ide o polovodiče a komodity, ako napr. elektrotechnická oceľ či ľahké materiály, ktoré sú dôležité pre energetickú efektívnosť a dojazd batérií. „Výrobcovia automobilov reagujú na túto zraniteľnosť tým, že sa zameriavajú na near-shoring a on-shoring (teda presun dodávateľov do blízkosti výrobných závodov) v snahe znížiť závislosť len od jednej alebo dvoch krajín. To môže predstavovať príležitosť na vznik nových či rozšírenie existujúcich spoločností na Slovensku alebo v strednej Európe,“ dodal Peter Nemečkay.

Nové technológie, noví hráči

Viac ako 50 % manažérov očakáva, že technologické spoločnosti ako Apple, Google a Amazon prídu na automobilový trh s vlastnou značkou auta do roku 2030. Technologickí giganti disponujú nielen potrebnými technológiami, majú navyše potrebnú finančnú silu.

Medzi top predstaviteľmi automobilového odvetvia pretrváva nadšenie pre lietajúce automobily. Napriek jemnému poklesu v očakávaniach v porovnaní s minulým rokom, je väčšina (7 z 10 manažérov) presvedčená o tom, že v roku 2030 už budú lietajúce autá bežné vo väčšine veľkých miest.

Digitálni zákazníci

Zákazníci v automobilovom priemysle budú podľa respondentov prieskumu čoraz viac nakupovať online a budú ochotní platiť mesačné predplatné za softvérové služby. Pre výrobcov automobilov sa otvárajú nové príležitosti aj v rámci trhu s poistením vozidiel. Kľúčovými faktormi pri rozhodovaní o nákupe naďalej ostanú aj ochrana osobných údajov a bezpečnosť.

Väčšina vedúcich predstaviteľov z odvetvia sa zhodla v tom, že v nasledujúcich piatich rokoch sa budú nákupné rozhodnutia spotrebiteľov sústreďovať tak na jazdný výkon, ako aj samotný imidž značky.

O prieskume

Global Automotive Executive Survey 2022 je 23. vydaním každoročného prieskumu spoločnosti KPMG. Prieskum sa uskutočnil októbri 2022. Svoje postrehy poskytlo 915 manažérov a riaditeľov pôsobiacich v automobilovom priemysle z viac ako 30 krajín sveta (29 % respondentov z Európy). Respondenti zastupujú všetky zložky automobilového priemyslu vrátane výrobcov vozidiel, dodávateľov kategórie Tier 1, 2 a 3, ale aj predajcov, poskytovateľov finančných služieb, zástupcov vládnych organizácií či zamestnancov pôsobich v IT sektore.

Viac informácií: KPMG’s 23rd Annual Global Automotive Executive Survey

Informačný servis

K téme

Lidl otvoril druhú predajňu v Rimavskej Sobote Jesenná ITAPA 2024: Slovensko pod lupou. Kľúčové výzvy a riešenia pre budúcnosť Slovenska

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Slovensko

SITA.sk

© Použitie akýchkoľvek materiálov z tejto stránky je dovolené bez obmedzení.